עמוד:10

ללימוד סביב פרויקטים בתחום הטכנולוגי קיימים כמה מאפיינים נוספים כגון ? . קשר הדוק בין הנושא של עבודת הגמר לבין תחומי העניין של התלמיד . למשל , תלמיד בעל עניין מיוחד במכוניות יבחר בעבודה הקשורה למכוניות . יצירת הנעה להצלחה בעבודת הגמר . לכן עניין בלימוד נושאים שהם מעבר לדרישות הרשמיות הכלולות בתוכנית הלימודים . קשר הדוק בין הצד העיוני ולצד ההתנסותי . טיפוח יוזמה ויצירתיות . התנסות בתכנון , בבנייה , ובאיתור תקלות ותיקונם , ורכישת מיומנויות בתחומים אלו תוך כדי שימוש במכשירי מדידה ובתוכנות מחשב . פיתוח ראייה מערכתית , הבחנה בין עיקר לטפל , ובחירה נכונה בין חלופות . עידוד הן של עבודת צוות והן של לימוד עצמי . עידוד חשיבת-על ( רפלקציה - ( פיתוח המודעות וההערכה העצמית . חשיפת התלמידים להיבטים חברתיים וכלכליים של עבודתם . עידוד של עמידה בלוח זמנים . פיתוח מיומנויות מידע ושימוש באסטרטגיות חיפוש ברשת . מרק דה וריס מגדיר בספרו ( De Vries , 2005 ) את הטכנולוגיה כ"פעילות אנושית ההופכת את הסביבה הטבעית למתאימה יותר לצרכים אנושיים , באמצעות שימוש במידע ובידע , על-ידי שימוש במשאבים טבעיים ( כמו אנרגיה וחומרים למיניהם , ( ועל-ידי שימוש במקורות כלכליים ( כסף , קשרים חברתיים , וכדומה . ''( מהגדרה זו נובע יתרון חשוב נוסף של הלס"פ בתחום הטכנולוגי ו בסיומה של עבודת גמר , לתלמידים יש מוצר המהווה פתרון לבעיה טכנולוגית . דבר זה מגביר את ההנעה ואת העניין של התלמידים בלימודיהם ובעבודותיהם . זאת , בניגוד ללמוד סביב פרויקטים בתחומים אחרים , כמו מדע או מתמטיקה , שם התלמידים יכולים להשלים את עבודתם בתשובות לשאלות , או בפתרון עיוני בלבד לבעיה . כאמור אחד היתרונות החשובים של למידה סביב פרויקטים הוא הבניית הידע שנרכש על-ידי התלמיד במהלך עבודתו . מהו ידע זה ומה המיוחד לידע בתחום הטכנולוגי ? על כך נדון בסעיף הבא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר