עמוד:11

ברקים ורעמים / יהונתן גפן עמוד 16 שירי החורף שנכתבו בעשורים שסביב קום המדינה עסקו בעיקר בפן התועלתני של החורף - הגשם , המים לשדות ולצמחים וערכם מנקודת מבט לאומית-חקלאית-התיישבותית . הסגנון של רבים משירים אלה היה חגיגי עד כדי דרמטיות . " ברקים , "ורעמים לעומתם , נוגע בגילויים של החורף שהם חסרי חשיבות לאומית אבל משמעותיים מאוד לילדים : הקולות והצלילים שנשמעים בליל חורף . משאלות קונקרטיות על קיום המנהג במשפחות השונות , על גובה הסכום ועל גודל המתנות . אל תשכחו את אלה שאינם מקבלים דמי חנוכה יהיו הסיבות אשר יהיו , ואל תגרמו לילדים מבוכה ! אפשרות נוספת - הזכירו את נס חנוכה ובקשו מהילדים לספר על נסים ששמעו עליהם . חלק מהילדים בוודאי מכירים את סיפורי התורה ויעלו אפיזודות מן המקרא , וילדים אחרים יגיבו לביטוי " זה היה ממש נס" וייזכרו בסיפורי נסים ששמעו . עם ילדים מתקדמים אפשר לשוחח על נסים שנעשו לאנשים בודדים לעומת נסים שנעשו לעמים שלמים . הנחו את הילדים לפתוח בנושא , למשל " אני רוצה לספר / לדבר על הנס שקרה , " ... ולהמשיך בפיתוח ובפירוט הנושא . הדגם הזה מאפשר לילדים למקד את עצמם ואת המאזינים ולהימנע מהיסחפות . קריאת השיר לפני קריאת השיר ודאו שהחוברות סגורות ושהטקסט אינו גלוי לילדים . אל תציגו את השיר בשמו , ובקריאה הראשונה דלגו על השורה הראשונה . אחרי הקריאה שאלו מי דיברו בשיר ( ילד או ילדה , ( ואל מי פנו . בקשו מהילדים לנמק את תשובותיהם . אחר כך חזרו וקראו את השיר , הפעם בשלמותו . שוחחו על הנמען המיוחד במינו , על סגנון הפנייה ( אין מקום להזכיר מושגים לשוניים כמו ( "ציווי" ועל המילה . "נס" שוחחו על אחריות , על חסכנות מול בזבזנות , ועל ההנאה שברכישות קטנות באופן חד-פעמי לעומת ההנאה שבצבירת דמי חנוכה או דמי כיס לסכום גדול . החזירו את הילדים לשיר , ובקשו מהם להאזין ולמצוא כותרת לכל אחד משני הבתים . הקריאו שוב כל בית לחוד ובחנו במליאה את ההצעות : בבית הראשון הדובר מתאר את מצבו , בבית השני הוא פורס את בקשתו . לאחר הקריאה בזמן זה של השנה רוב הילדים עדיין אינם קוראים , והפעילויות מצוירות . הפעילות הראשונה והשנייה מבקשות מהילדים להראות הבנה של הטקסט . הפעילות השלישית חוזרת אל הילדים ואל עולמם ומאפשרת להם לבטא משאלות שהן בגדר " . "נס כשהילדים מספרים על הנסים שוחחו בכיתה ובדקו - האם אכן דרוש נס למילוי המשאלות שהביעו ? האם בעל המשאלה יוכל לקדם את הדברים בכוחות עצמו או בעזרת מבוגרים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר