עמוד:26

הצעות לפעילויות לפני הקריאה כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? אפשר לספר , כמובן בהתאמה לגיל ולעניין , אפיזודה מעניינת מחיי הסופר , בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפיים . אם הספר מאויר - כדאי להתייחס לסגנון האיור , לקשת הצבעים , לכמות האיורים ביחס לטקסט . אל האיורים כדאי לחזור ככל שמעמיקים בתוך עלילת הסיפור - להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור הספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי , האקטואלי , ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור , בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה והתנהגות הגיבורים , לדוגמה : להציל את שימבה ( חדוה לויצקי –( מבצע הצלתו של פילון באפריקה , או חנונוזאור-רקס ( ג'וליה דונלדסון –( סיפור על המאבק בין הדינוזאורים הצמחוניים לבין הטורפים . כשכל הצידה בתרמילנו - שם הספר , שם הסופר , האיורים והמידע החוץ-סיפורי - נעודד את הילדים לשיחה שכולה השערות : על מה יסופר בספר הזה ? איזו מהדמויות המאוירות נראית לכם החשובה ביותר ? החביבה ביותר ? למה ? האם הסיפור יהיה מפחיד ? מותח ? מעציב ? ... מה עוד מגלים לנו האיורים ? אם בספר פרקים אחדים ( כמו למשל ספרי "ראשית , ( "קריאה אפשר להציג על הלוח ארבעה-חמישה שמות של פרקים , לשוחח על מה שצפוי בעלילה ולכתוב או לצייר את הסוף . 7 העיסוק ברווחתם ובכבודם של בעלי החיים בקטע המידע תנו לחיות לחיות ( חוברת , 3 עמ' ( 60 עשוי לשמש מעין מבוא לסיפור מחלת הגעגועים של סולי , שבמרכזו כלבה שהמשפחה " שלה" נסעה לארץ אחרת , והיא עצמה נשארה בבית סבתא . הסיפור מתמקד דווקא ברגשותיה של הכלבה ולא בצרכיה החומריים ; היא איננה מבינה לאן נעלמו האנשים שאהבה , וזקוקה לחיבה ולנחמה . . 8 השיר האדון חלום ( חוברת 3 עמ' ( 128 מתאר את הדמות הדמיונית המציירת עבור כולנו את חלומותינו . סמוך לעיסוק בשיר הזה כדאי להקריא את האי של יאשקה , שבמרכזו אדם המנסה להגשים חלום שהוא נושא עמו שנים רבות . . 9 אחד השערים בחוברת קוראים עם קסם מוקדש ליצירתה של מרים ילן-שטקליס , משוררת וסופרת , וכלולים בו שישה משיריה . כהקדמה לעיסוק ביוצרת או אף בעקבות הדיון בשיריה , כדאי להקריא את בית חרושת לשירים , שעניינו התבוננות מעניינת ומשעשעת במלאכת השירה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר