עמוד:140

פירוש הרמב"ן מאחד בין שיטות פרשנות שונות זו מזו המאפיין העיקרי של פירוש הרמב"ן לתלמוד הוא העלאת חידושים , ולכן הרמב"ן כינה את פירושו בשם " . "חידושים דרך זו אפיינה גם את בעלי התוספות , אך בניגוד להם פירוש הרמב"ן אינו פירוש רצוף לסוגיה . נוסף על כך , בהתאם למסורת הספרדית הביא הרמב"ן במסגרת פירושו כללים שהתלמוד פוסק לפיהם , לדוגמה הכלל שהתלמוד אינו נוהג להסביר משנה על פי דעה שנדחתה . פירוש הרמב"ן לתלמוד השפיע על מפרשי התלמוד בספרד במאות השלוש עשרה והארבע עשרה , ובמיוחד על הרשב"א ( עמ' . ( 146 פירוש הרשב"א הצטיין בשפה בהירה וביכולת הבעה יוצאת דופן עד כי יש הטוענים כי תרומתו של הרשב"א ללימוד התלמוד שווה בערכה לתרומה של כל מפעלם של בעלי התוספות גם יחד . בעלי התוספות מפרשים את התלמוד בדרך חדשה פירוש רש"י לתלמוד היה הבסיס לפירוש שכתבו בעלי התוספות – קבוצה של כארבע מאות תלמידי חכמים שפעלו במאות השתים עשרה והשלוש עשרה בעיקר בצפון צרפת ומיעוט גם באנגליה ובאיטליה . השם " בעלי התוספות" מבטא את תפיסתם העצמית כמי שמוסיפים לפירוש רש"י על התלמוד ולא כותבים פירוש חדש . רוב רובה של היצירה של בעלי התוספות היא מעשה ידיהם של רבנו תם ( עמ' ( 106 ושל רבי יצחק , המכונה " הרי"י הזקן" ( נפטר בשנת . ( 1198 התוספות המופיעות בימינו על דף התלמוד הן עיבודים מהמאה השלוש עשרה לדבריהם . דרך הלימוד של בעלי התוספות דמתה לדרך הלימוד שהייתה נהוגה בישיבות בבל מבחינה זו שהתנהל דיון משותף של תלמידים ומורים על התלמוד ועל מפרשיו . הרשימות שרשמו התלמידים על מהלך הדיון שהתנהל בישיבה נקראו כנראה " תוספות פלוני התלמיד שנכתבו לפני פלוני . "הרב כשהתלמידים עברו לישיבה אחרת הם הביאו אתם את החידושים של בית המדרש שלהם , וחידושים אלו צוינו כ"תוספות של בית מדרש . "פלוני כך הופיעו קובצי תוספות רבים , שכל אחד נושא שם של חכם או של בית מדרש . בעלי התוספות אספו מן התלמוד קטעים שדנו באותו נושא ובחנו את הדומה והשונה ביניהם . הם יצאו מנקודת הנחה שבדברי התלמוד אין סתירה אלא שמדובר בדיונים במצבים שונים זה מזה . הם גם השוו את הסוגיה עם מקורות אחרים מברייתות , מהתוספתא וממדרשי הלכה , ולבסוף הם הסיקו מסקנה , שיכולה הייתה לשמש אותם לתקופתם . בעלי התוספות בדקו נוסחים שונים של התלמוד וקבעו את הנוסח הנכון . הפירושים של בעלי התוספות השלימו את מפעלו של רש"י בהפיכת התלמוד לנחלת הכלל , עד שבמאות השתים עשרה והשלוש עשרה דחק לימוד התלמוד את מקומו של לימוד המקרא והיה לעיסוק העיקרי של תלמידי חכמים באשכנז . חותם המיוחס לרמב"ן < החותם התגלה 1972-ב ליד עכו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר