עמוד:123

שאלות לסיכום הסעיף : תקנות על-קהילתיות , ( עמ' ( 123-121 . 1 באילו נושאים הייתה לקהילה אחת סמכות כפייה על קהילה אחרת ובאילו לא ? הדגימו . . 2 על גדולתו של רבנו גרשום מאור הגולה ועל המקור לכינויו העיד רש"י : "אין גדול כמותו להתיר ] ... [ שמאיר עיני הגולה , וכולנו מפיו חיין" ( תשובות חכמי צרפת ולותר , סימן כא . ( הדגימו את דברי רשי"י מתוך הפרק . . 3 מדוע נוצר צורך בתקנות על-קהילתיות ? הביאו דוגמאות לתקנות משותפות לכל הקהילות . תקנות הקהל בספרד מקבלות תוקף על-קהילתי גם בספרד הנוצרית היו התארגנויות על-קהילתיות . 1354-ב התאספו בברצלונה נציגי הקהילות בקטלוניה ובמחוז ולנסיה ותיקנו תקנות בנושאים מגוונים – כגון השבת רכוש גזול , הלשנה , גביית מסים ועוד . בכינוס זה התקבלו גם תקנות שעסקו בניהול חיי הקהילות במציאות הקשה שלאחר המגפה השחורה ( עמ' . ( 63 בממלכת קסטיליה יזם רב החצר אברהם בנבנישתי בשנת 1432 כינוס בעיר ואיאדוליד . בכינוס התקבלו תקנות ואיאדוליד – תקנות שעסקו בלימוד תורה , במינוי דיינים וראשי הקהל , בסמכות של ראשי הקהל לדון למוות מלשינים , בדרך חלוקת המסים ובהגבלות על מותרות ופאר באירועים משפחתיים ועוד . מטרת התקנות הייתה לשקם את הקהילות היהודיות בספרד לאחר הפגיעה הקשה בהן בגזרות קנ"א ( עמ' ( 67 אך לא ברור מה הייתה מידת הצלחתן . יש הטוענים כי בכל הנוגע לסדרי הקהל ומוסדותיו השתפר המצב לבלי הכר והם מציינים את העובדה שהתקנות אומצו גם בקהילות שיהודי ספרד גלו אליהן לאחר הגירוש . תעודה מתקנות ואיאדוליד אנו מתקנים שבכל הקהלות אשר בכל מלכות קאשטילייא יצ"ו בכל קהל וקהל שהם יהיו מחוייבים לסדר ולעשות בינם לבין עצמם נדבה של תלמוד תורה באופן כזה שבעבור כל דבר גדול אשר יישחט כשר בינם לבין עצמם ובעבור עצמם , שישלמו ממנו ל תלמוד תורה . [ ... ] עוד אנו מתקנים שכל קהל יצ"ו של חמישה עשר בעלי בתים יהיו מחוייבים להחזיק ביניהם מלמד תינוקות הגון שילמד לבנים שלהם פסוק ושיתנו לו החזקתו בהגינות לפי גודל משפחה שיש לו לפרנס ולהלביש , ויהיו מחוייבים האבות של אלו הבנים שמעמידים בניהם עם זה ה מלמד לשלם כל אחד למלמד כפי הונם ואם לא יספיק למלמד בשביל חיותו מה שיתנו לו האבות של אותם הבנים , יהיו מחוייבים הקהל יצ"ו להשלים למלמד את החזקתו לפי הצורך שלו ולפי הזמן ולפי המקום . [ ... ] ועוד אנו מתקנים ששום יהודי ויהודיה לא יהיה מעיז להביא גוי או גויה כמבקש או כמאיים לאיזה שהוא שופט או מעיין או לפקיד אחר כלשהו שיהא מהקהל בשביל משפט , תביעה או תלונה שיש למישהו נגדו , או לו כנגד אחר או אחרים באיזה אופן שיהא . [ ... ] ועוד מכיון בתורתנו הקדושה הזהירה על עינוי אלמנה ויתומים , [ ... ] לפיכך אנו מתקנים שכלאלמנה ויתומים או יתומות , קודם שינשאו , שלא יהיה להם ארבע מאות מרבדים בקרן ממון , שלא יטילו עליהן שום מס והוצאות . ( מעובד על פי מהדורה מתורגמת , ד' דנינו ) 1 מה אפשר ללמוד מן התקנות על המציאות ששררה בקסטיליה במאה החמש עשרה ? נמקו . . 2 אילו ערכים באים לידי ביטוי בתקנות ואיאדוליד ? הדגימו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר