|
עמוד:153
רשב"ג כותב שירי קודש ושירי חול אחד המשוררים ששמואל הנגיד תמך בהם היה רבי שלמה אבן גבירול , רשב"ג . רבים מפיוטיו של רשב"ג נכללו במחזורי התפילה של רבות מקהילות ישראל . לדוגמה , הקינה לתשעה באב " שומרון קול תתן" כלולה גם בסדר הקינות בנוסח אשכנז . במיוחד רשב"ג ידוע בבקשות שכתב – לדוגמה שירו " שחר אב , "שך שבו הוא מבקש רשות לעמוד לפני בוראו עם שחר ולהללו . הפיוט הארוך ביותר שכתב רשב"ג הוא " כתר מלכות" ובו הוא שילב בין תפיסת העולם המדעית שרווחה בזמנו לבין שירה דתית חוויתית . בהשפעת השירה הערבית רשב"ג כתב גם שירי טבע – לדוגמה השיר " כתב , "סתיו שבו תיאר גן ביום גשם . את ירידת הגשם על הגן הוא השווה לכתיבת מכתב על נייר , ואת צמיחת הפרחים בערוגות הגן לרקימה על בד . בשיריו של רשב"ג בולטת אהבת החוכמה עד כדי כך שבני דורו חשדו בו בכפירה והוא נאלץ לעזוב את העיר סרגוסה . רבי שלמה אבן גבירול , רשב"ג – נולד במלגה שבספרד בשנת 1021 או , 1022 ועל חייו ידוע מעט מאוד . בשיריו הוא נתן ביטוי לייסורי נפשו , לעוניו ולבדידותו ; אבל בצד שירי תלונה , שבהם ביכה את מר גורלו , כתב גם שירי התפארות שמהם אפשר ללמוד כי היה מודע לכישרונותיו . שירת חול עברית נכתבת בספרד אחד החידושים ביצירה היהודית בספרד היה הופעתם של שירי חול – שירים שהיו שירה לשם שירה ולא חלק מהתפילה או מטקס דתי . כבר במאות התשיעית והעשירית נכתבו בבבל שירי חול , אבל הם נכתבו למטרה מוגדרת – כגון לשמח חתן וכלה , איגרת שלומים או פולמוס . ההיקף של שירה זו היה מצומצם והיא לא הגיעה לרמה הגבוהה של השירה העברית בספרד . בשירי החול היו שירי שבח שתיארו את המשורר כחכם , ישר ונדיב , בעל ייחוס ונישא מעם ; והיו גם שירי תלונה שבהם קונן המשורר על מר גורלו , על בדידות , מחלה , בגידה או נדודים . כמו כן נכתבו שירי טבע , שבדרך כלל תיארו טבע מלאכותי , גנים ופרחים . במיוחד ראויים לציון שירי יין , שתיארו משתאות שערכו שרים ונדיבים , מוסלמים ויהודים . השירים תיארו את המוזג , את המשתתפים ואת האווירה , ובמיוחד את כוס היין על שלל גווניה . נושאים אלו חדרו לתרבות העברית בהשפעת השירה הערבית ( עמ' , ( 41 אך למרות הדמיון הרב בתכנים , וגם במבנה ובמשקל , הייתה זו שירה עברית , שצמחה על רקע התרבות היהודית הייחודית בספרד . המשוררים כתבו שירים והקדישו אותם לחצרן שתמך בהם , לדוגמה שירי השבח שכתבו מנחם בן סרוק ודונש בן לברט לפטרונם חסדאי אבן שפרוט . בשירים אלו הייתה לא רק תהילה אלא גם ביקורת על שכחת הגלות ועל ההשתקעות בהנאות העולם הזה . לדוגמה , השיר " דעה , לבי , חכמה" שבו קרא דונש לחסדאי להינזר מן היין ולראות את ההבל שבחיי החצרנים . התפתחות חשובה בשירת החול החלה בימיו של שמואל הנגיד ( עמ' . ( 83 בשיריו הדגיש שמואל הנגיד את חשיבות ההשכלה וקרא לעסוק ב"תבונת היוונים" – הפילוסופיה – כמו גם " בחכמת הערבים" – ספרות מוסר וחוכמה . הוא עצמו היה בעל ידע כללי ומדעי נרחב , ידע שבע שפות , ובכולן כתב שירים . מיוחסים לו שלושה קובצי שירה : בן קהלת , הכולל שירי הגות ; בן משלי , הכולל בעיקר פתגמים ; ובן תהילים , שלא נשתמר . שמואל הנגיד היה היחיד מכל משוררי ספרד שכתב בעיקר שירי חול , ובהם ביטא את דעותיו ורגשותיו , ורק מעט שירי קודש .
|
|