עמוד:138

שאלות לסיכום הסעיף : פרשנות המקרא מעצבת אמונות ודעות ( עמ' ( 138-134 . 1 א . ציינו את הנושאים המופיעים בפרשנות ימי הביניים . ב . הביאו דוגמה לפירוש על דרך הפשט . . 2 בחרו אחד מפרשני התורה והביאו דוגמה לפירוש שלדעתכם מתמודד עם הפרשנות הנוצרית או עם אתגרי התקופה . . 3 רס"ג בפירושו לפסוק "וינחם ה' כי עשה את האדם" ( בראשית ו , ו ) הבהיר כי למילה "וינחם" יש משמעויות אחדות , שרק אחת מהן היא חרטה . א . מהי המשמעות המוטעית שביקש רס"ג למנוע בפירוש זה ? ב . מהו עיקר האמונה שהפירוש מבסס ? פרשני המקרא מגיבים לאירועים בזמנם אחד העקרונות שחזר עליהם הרמב"ן הוא : " כל מה שאירע לאבות סימן לבנים" ( בפירושו לבראשית יב , ו . ( לפי עיקרון זה הסיפורים על מריבות הרועים בימיו של יצחק אבינו לא התרחשו רק בעבר , אלא מלמדים על השנאה לישראל בכל הדורות . בדברים אלו ביקש הרמב"ן לעודד את היהודים : תולדות הגלות והגאולה של עם ישראל רמוזים בסיפורי האבות . הרמב"ן חשש שתהליך ההתרחקות מהיהדות שהחל בימיו בשכבות הגבוהות יתרחב , ולכן הוא ניסה להראות את התכלית והתועלת שיש בכל מצווה ומצווה . הוא חזר והדגיש כי אי-ידיעתנו את טעם המצווה אינה מעידה על היעדר טעם למצווה אלא על מגבלות שכלנו . הרמב"ן ניסה לקרב את פסוקי התורה אל המציאות המוכרת בימיו ויישב נושאים רבים על פי ידיעותיו בהיסטוריה . פרשנות שמשלבת התייחסות לאירועים היסטוריים מאפיינת גם את הפירוש למקרא שכתב רבי יצחק אברבנאל . ( 1508–1437 ) האברבנאל היה שר האוצר של מלך פורטוגל עד שנאלץ 1483-ב לברוח לספרד בעקבות עלילה שהיה שותף לקשר נגד המלך . גם בספרד הוא התמנה לתפקיד שר האוצר של הממלכות קסטיליה ואראגון עד הגירוש . 1492-ב לאחר הגירוש שימש שר בכיר בממלכת נפולי באיטליה . בפירושו הוא תיאר בפרטי פרטים את סדרי החיים בתקופת המקרא ואת צורת השלטון בימי השופטים והמלכים והשווה אותם לצורת השלטון בימיו . כמו פרשנים אחרים שחיו בספרד , האברבנאל האמין כי האדם חייב להכיר את כל תחומי הידע ולהשתלם בהם . השכלתו הרחבה והיכרותו עם הספרות הפילוסופית באו לידי ביטוי בפירושיו . הוא העיד כי פירושו נועד ליישב את הכתובים עם השכל עד ש"לא יחלוק השכל על הדת" ( בפירושו לבראשית ב . ( הוא לא נרתע מלהביא בפירושו גם מדברי הנוצרים . והנוצרים , מצדם , מצאו לנכון לתרגם כמה מפירושיו ללטינית , בשל הידיעות הרבות הנמצאות בהם . האברבנאל חזר בפירושו על הזיהוי בין עשו-אדום לבין הנצרות . לפי האברבנאל אדום היא רומא , ובשם זה נכללים כל הנוצרים . הגאולה תבוא בעקבות מלחמה בין הנוצרים ובין המוסלמים שתסתיים בנפילת ממשלות אדום וישמעאל גם יחד . תקוותו של האברבנאל לגאולה עמדה במבחן קשה לנוכח גירוש יהודי ספרד . ברוב כאבו הוא כתב : " ראיתי אלהים פנים אל פנים נלחם בעמו , חבל . "נחלתו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר