עמוד:118

תעודה החינוך בקהילה היהודית בארצות האסלאם מתוך "ספר העתים" מאת רבי יהודה ברצלוני , ספרד , המאות האחת עשרה-שתים עשרה . הספר כולל פסקי הלכה ותשובות של הגאונים . ] ומשמו של רב האי גאון נאמר ] : מותר ללמד תינוקות של בית הכנסת אגב לימוד התורה כתב ערבי וחשבונות , אבל שלא עם התורה אינו נכון . ותינוקות של גויים ללמדם שם ] בבית הכנסת [ כל שיכול לדחותן - דוחין ; ואם חוששין לתרעומות אין דוחים מפני דרכי שלום . ( ספר העתים , הלכות ברכת ועונג שבת , עמ' ( 256 . 1 מה הייתה המטרה של לימוד הקריאה ? . 2 מה הייתה המטרה של לימוד ערבית וחשבון ? . 3 מדוע הותר לילדים מוסלמים להצטרף ללימוד בבית הכנסת ? מתוך מכתב של יצחק בן שמואל הספרדי , דיין במצרים , אל המוקדם , סוף המאה האחת עשרה - תחילת המאה השתים עשרה ועוד הזכיר אדוני במכתבו שיש שם מורה אחד המלמד את הילדים בלי אלף בית ונקודות . דבר זה אינו מותר . כי יסוד כל הלימוד הוא הא"ב והניקוד . ה' ציוונו להקפיד בו , ובו התלמידים מתבססים ועליו בנוי הכל . הוראת הקריאה לילד בלי אלף בית ובלי ניקוד היא בלי תועלת והוא לא יוכל להסתייע בה . אם אמנם הדבר כפי שאדוני החזן [ ... ] כתב , יצווה נא לאותו מורה לעשות כאמור לעיל וללכת תמיד בדרכי ההוראה ] המקובלות . ] ( ש"ד גויטיין , סדרי חינוך בימי הגאונים ובית הרמב"ם , עמ' מא ) . 1 מה הייתה השיטה המועדפת ללימוד הקריאה ? . 2 מי אחראי לפקח על המורה ? פירוש הרמב"ם למשנה , המאה השתים עשרה נניח שנער צעיר הוכנס אצל מחנך ללמדו תורה וזה טובה גדולה לו בגלל מה שיגיע אליו מן השלמות , אלא , שהוא מחמת גילו הצעיר וחוסר דעתו לא יבין אותו ערך הטוב ולא מה שיביא לו מן השלמות . והנה ההכרח מביא את המלמד [ ... ] לזרזו על הלימוד בדבר החביב לו מחמת גילו הצעיר . ויאמר לו : למד ואתן לך אגוזים או תאנים או אתן לך סוכר . ואז ילמד וישתדל לא לעצם הלימוד , לפי שאינו יודע לזה ערך אלא כדי להשיג [ ... ] באותו העמל מטרה חביבה עליו היא אגוז אחד או חתיכת סוכר . ( מסכת סנהדרין , פרק י , משנה א ) . 1 נסחו את דברי הרמב"ם בפירושו למשנה ככלל למלמדים . . 1 מה אפשר ללמוד מהמקורות השונים על מטרות החינוך ועל ערכי החברה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר