|
עמוד:92
תלמידי חכמים שותפים בהנהגת הקהילות המעמד המרכזי שהיה ללימוד התורה בחברה היהודית בא לידי ביטוי בשיתופם של תלמידי חכמים בהנהגת הקהילות . באשכנז בתקופה שקדמה למסעות הצלב עמדו תלמידי חכמים בראש הקהילות , והם שייצגו את היהודים לפני השלטונות . תלמידי החכמים היו צאצאי משפחות מיוחסות שנמנו עם מייסדי הקהילות ( עמ' . ( 58 העובדה שהנהגת הקהילות ניתנה להם מלמדת על הערך הרב שיוחס ללימוד התורה . בבבל תלמידי החכמים היו רק אחת מהקבוצות המנהיגות , בצד ראש הגולה והגאונים , ובצד הבנקאים והסוחרים העשירים , שהיו גם הם תלמידי חכמים ( עמ' ;( 110 ובספרד המוסלמית עלו לגדולה חצרנים , שהיו בהם תלמידי חכמים בעצמם או שהם תמכו בתלמידי חכמים ( עמ' . ( 83 מתוך מכתב של אדם אל אשתו , מן הגניזה הקהירית , מצרים אין אנו ] בני האדם [ מכובדים אצל הבריות אלא בסיבת הידיעה ] בזכות רמת ההשכלה [ ומה שנקבע בזכרוננו בהיותנו קטנים ... לולא הידיעה אין אדם שווה פרוטה אצל האנשים ולו היה מבתי אבות או ( ממשפחת ) ראש ישיבה ... וכל זמן שהוא ( אחד הבנים ) בתלמוד תורה אפשר שיצא מוצלח יותר מאחיו . ואל נא יזלזל אדם בזכויות המורה , כי הוא טורח הרבה . והנה אני שולח לו ( לילד ) במצורף לכאן מכתב אל המורה שלו , ה"זקן" המיוקר ] המכובד [ המלמד ר ] מאתיים [ ברכות , שבו אני מבקש אותו מאד לתת את דעתו עליו ] על הילד . ] בבקשה ממך הכריחי את סלימאן ואבו אלחסן ( הבנים ) ללכת אל בית הכנסת ( כלומר בית הספר ) בבוקר ובערב , אפשר שהתורה תקבע בלבבם , וה' יתעלה יעזרנו ויעזרכם , ' . 'אמן ( ש"ד גויטיין , סדרי חינוך בימי הגאונים ובית הרמב ם , עמ' לה ) . 1 היכן מתקיימים הלימודים ? מה אפשר להסיק מכך ? . 2 מהם שמות הילדים ? מה אפשר להסיק מכך ? . 3 מה אפשר ללמוד מן המכתב על תפקידה של האישה בחינוך הילדים ? . 4 לפי המכתב , מה היה חשוב יותר בחברה היהודית – לימוד תורה או ייחוס ? עדות רבי פתחיה , נוסע יהודי בשנים 1180-1175 ואין עם הארץ בכל ארץ בבל ובארץ אשור ובארץ מדי ופרס שלא יודע כל עשרים וארבעה ספרים ] ספרי התנ"ך [ וניקוד ודיוק וחסרות ויתירות , כי החזן אינו קורא בתורה , אלא מי שיעמוד לספר תורה הוא קורא . ויש לראש הישיבה כאלפיים תלמידים בפעם אחת וסביביו חמש מאות ויותר וכולם מבינים בטוב . ( סבוב רבי פתחיה מרעגנשפורג , חלק ראשון , עמ' ( 8 . 1 מה היה התוכן של לימוד התורה ? . 2 כיצד רבי פתחיה מסביר את הצורך בידיעת התורה ?
|
|