|
עמוד:78
הגאונים מנהיגים את יהודי האימפריה בצד ראש הגולה הנהיגו את היהודים באימפריה המוסלמית ראשי ישיבות , שנבחרו מתוך משפחות מיוחסות בבבל ובארץ ישראל . הם נקראו גאונים – קיצור של התואר ראש ישיבת גאון יעקב . התקופה שפעלו בה , מסוף המאה השישית , ידועה בתולדות העם היהודי בשם תקופת הגאונים , ומקובל לציין את סופה בשנת 1038 עם פטירתו של רב האי גאון , ראש ישיבת פומבדיתא . הגאונים לימדו תורה , פסקו הלכות , מינו תלמידים מצטיינים לדיינים בקהילות , והייתה להם סמכות לגזור עונש מלקות , לאסור אנשים ולהכריז חרם ( עמ' . ( 107 בין הגאונים לבין ראש הגולה הייתה חלוקה של האזורים שהם היו אחראים עליהם . כל אחד מן האזורים נקרא רשות , וממנו הגיעו כספי התרומות המיועדים לראש הגולה או לכל אחת מן הישיבות . הקשר של כל ישיבה עם הרשות התקיים גם באמצעות איגרות , שבהן הדריכו ראשי הישיבה את הקהילות . הגאונים תיקנו גם תקנות ( מלשון " לתקן" מצב קיים , ( והן חייבו את כל הקהילות הכפופות להם . התקנות כללו חידושים שלא היו כתובים בתלמוד ואף שינויים בדין התלמודי כתוצאה משינויים שחלו בתנאי החיים . רוב תקנות הגאונים לא היו מיוחסות לגאון מסוים ולא נכתבו בספר אלא בתוך תשובות ששלחו הגאונים לקהילות שפנו אליהם . התשובות ניתנו מתוך התייעצות של הגאונים עם תלמידי הישיבה שעמדו בראשה ומקצתן הגיעו לידינו בזכות גילויה של הגניזה הקהירית . מתשובות הגאונים ומתקנותיהם אנו למדים על נוסח התפילה , הלוח היהודי , חינוך ילדים , מנהגי נישואים , דיני ירושות ועוד . הגניזה הקהירית - גניזה היא מקום שבו מניחים ספרי קודש , סידורים ודפים שמוזכר בהם שם ה' ואי-אפשר להשתמש בהם עוד משום שהתבלו . הגניזה הקהירית היא אוסף גדול של כתבי יד וספרים יהודיים שנכתבו בין המאה התשיעית למאה התשע עשרה ונשמרו בחדר צדדי של בית הכנסת בן עזרא בקהיר . במאה התשע עשרה החלו להתפרסם קטעים מן הגניזה , אך את מרבית הכתבים גילה החוקר שניאור זלמן שכטר במאה העשרים . מפה < 7 אזורי ההשפעה של הישיבות . 1 אילו אזורים היו תחת השפעתו של כל מרכז ? . 2 לאיזה מרכז היה היקף ההשפעה הגדול ביותר ?
|
|