עמוד:71

היהודים נחשבים לאנשי הספר על פי הקוראן והמסורת המוסלמית , היהודים נחשבו לעם שהאל בחר בו והתגלה לו במתן תורה . ואולם , הם סטו מהאמונה הנכונה , הרגו את נביאיהם וזייפו את התורה כי זיהו בה רמזים לבואו של מוחמד . בזכות ההתגלות , הם ( וגם הנוצרים ) היו זכאים למעמד של אנשי הספר ( עמ' . ( 35 המעמד המיוחד של היהודים והנוצרים התבטא בחובה להשפיל אותם ולהגבילם , אך גם להגן עליהם . נאסר לכרות עמם ברית , אך נאסר גם לצערם ולהפחידם . הם הורשו לקיים את דתם ולשמור על רכושם ונהנו מחסות השלטון תמורת תשלום מסים : ג'זיה , מס גולגולת ; , 'ראג'חו מס קרקע . המסים המיוחדים ביטאו את ההבחנה , ההכרחית לדעת המוסלמים , בין מאמין לכופר ואת הכניעה של הכופרים לאסלאם . גביית המסים לוותה לא אחת בהשפלה : כדי לשלם את המס בן החסות , הד'ימי , היה אמור לצעוד ברגל , ולא לרכוב על בהמה , ובשעת התשלום נאסר עליו לשבת . היעדר השוויון בין בני החסות למוסלמים התבטא גם בדרכים אחרות : מוסלמי היה רשאי לשאת אישה מבני החסות , אך גבר בן חסות לא הורשה לשאת אישה מוסלמית . עדותם של בני החסות לא התקבלה בבית דין מוסלמי , ובמקרה של פיצויים - בדרך כלל לבני החסות נקבע תשלום נמוך יותר מלמוסלמים . ביטויי האפליה נועדו בראש ובראשונה להבליט את עליונות האסלאם ולהבהיר מי שייך לקבוצה השלטת ומי לא שייך לה . השיעה מחמירה את היחס ליהודים התפיסה שהיהודים הם אנשי הספר הייתה משותפת לאסלאם הסוני ולאסלאם השיעי ( עמ' . ( 30 עם זאת , לשיעה היו עמדות ייחודיות ביחס ליהודים . לדוגמה , את הפסוק בקוראן " אכן המשתפים ] לאל הם [ טמאים" ( סורה , 9 פסוק ( 28 פירשו חכמי דת סונים כבסיס לאסור על יהודים ונוצרים להיכנס למסגדים , בשל היותם " משתפים" – מי שאמונתו איננה מונותאיסטית טהורה . לעומת זאת , חכמי דת שיעים החמירו , ופירשו את הפסוק כהוראה להתרחק מהיהודים גם בחיי היום-יום , משום שהם טמאים . פרק 7 היהודים – מיעוט דתי בארצות האסלאם חיי היהודים בארצות האסלאם עוצבו על פי העמדה הדתית שראתה בהם עם שהאל התגלה לו . עם זאת , נחקקו בהן חוקים שהפלו אותם לרעה , והוטלו עליהם מסים שביטאו השפלה . מה היו העקרונות הדתיים שעיצבו את יחס האסלאם ליהודים ? כיצד עקרונות אלו השפיעו על מעמדם המשפטי של היהודים ? העיקרון הדתי ביחס ליהודים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר