|
עמוד:34
באימפריה המוסלמית חיים גם בני דתות אחרות בתחומי האימפריה המוסלמית חיו בני דתות שונות , ועד המאה העשירית למעלה ממחצית התושבים באימפריה היו לא מוסלמים . כל עוד הם לא פגעו ברגשות המוסלמים הותר להם לשמור על דתם , אבל היו חוקים שהפלו אותם לרעה . הלא-מוסלמים היו חייבים במסים מיוחדים שביטאו את ההכרה בשלטון האסלאם : מס גולגולת , ג'זיה ; ומס קרקע , , 'ראג'ח בשיעור גבוה בהרבה משיעור המס ששילמו מוסלמים בעלי קרקעות . מי שהתאסלם היה פטור מתשלום הג'זיה , 'ראג'והח אבל כמו כל מוסלמי בעל קרקע הוא היה חייב בתשלום מס הצדקה , הזכאת . הח'ליפים מניחים יסודות לארגון האימפריה המוסלמית ארגון האימפריה המוסלמית החל בימיו של הח'ליף עומר אבן אל-ח'טאב ( עמ' . ( 30 עומר קבע את תחילת הלוח המוסלמי בשנת ההג'רה 622 ) לסה"נ ) בשל היותה נקודת מפנה שממנה הפך מוחמד ממנהיג של קבוצה נרדפת לראש האומה המוסלמית . צעד זה איחד את המוסלמים וסימל את הניתוק שלהם מהעבר האלילי . עומר השאיר את המנגנון המנהלי שהיה באימפריות הפרסית והביזנטית , ובניהול האימפריה נעזר בפקידים לא מוסלמים . הוא הקים משרדים ממשלתיים על פי השיטה שהייתה נהוגה באימפריה הפרסית וכנראה הוא היה גם הח'ליף שהקים את מוסדות השיפוט המוסלמיים . הנחת היסודות לאימפריה מוסלמית נמשכה בימי הח'ליפים מבית אומיה . הם העבירו את בירת הח'ליפות לדמשק ומינו מושלים מטעמם באזורים המרוחקים . כדי לקיים קשר בין חלקי האימפריה הם הקימו תחנות דואר במרחקים קבועים זו מזו . נוסף לתפקידן הראשוני של תחנות הדואר הן סיפקו לשלטון מידע על הנעשה ברחבי האימפריה , מתוך תפיסה שאויב המדינה הוא גם אויב האסלאם . לעיצוב אופייה המוסלמי של האימפריה פעל הח'ליף האומיי עבד אל-מלכ אבן מרוואן ( שלט בשנים . ( 705–685 הוא הורה על טביעת מטבע אחיד במשקל ובערך והטביע עליו את שמו , שנת ההנפקה ופסוק מן הקוראן . בימיו גם החלה הלשון הערבית לשמש שפה מדוברת ושפת המנהל באימפריה . בעקבות זאת נאלצו פקידים לא מוסלמים ללמוד את השפה הערבית , ובפני הערבים נפתחו משרות פקידות ומנהל . פסוק מתוך הקוראן מוטבע על מטבע
|
|