|
עמוד:25
האדריכלות מעידה על מעמדה של הכנסייה עם התבססות מעמדה של הנצרות במאה הרביעית ( עמ' ( 9 החלו הנוצרים להקים מבנים לצורך הפולחן הדתי . המאמינים התכנסו לתפילות ולטקסים דתיים בכנסייה , והיא שימשה גם מבנה שהתקיימו בו אירועים ציבוריים . במאות הראשונות לנצרות לא הייתה לנוצרים מסורת אדריכלית משלהם והם רצו להימנע ממבנים שדומים למקדשים של עובדי האלילים . לכן הם בנו את הכנסיות על פי הדגם של הבזיליקה הרומית , שלא הייתה מבנה דתי , והתאימו אותה לפולחן הנוצרי . בימיו של קרל הגדול חל שינוי באדריכלות של הכנסיות . בתקופה זו הכנסיות נבנו בסגנון הידוע בשם האדריכלות הרומנסקית – הן היו גבוהות בהשוואה למבנים אחרים והיה להן אופי של מבצר . קירות תמך רחבים נוספו להן כדי לייצבן . הן השתרעו על שטח גדול ושידרו חוזק וביטחון . העלייה בכוחה של הכנסייה במאות האחת עשרה והשתים עשרה התבטאה בהקמת מבנים בסגנון האדריכלות הגותית . הכנסיות שנבנו בסגנון זה היו גבוהות במיוחד וכללו עושר עצום של פרטים וקישוטים . בקירות הכנסייה הגותית נקבעו חלונות עצומים בגודלם , והם עוטרו באמנות ויטרז' – אותה יוצרים על ידי חיבור של חלקי זכוכית צבעונית זה לזה . קרני השמש שחדרו דרך חלקי הזכוכית האירו את הכנסייה באור צבעוני ומיוחד , ומאמינים רבים ראו באור הזה סמל לאור הרוחני . הבזיליקה הרומית – מבנה מלבני ארוך ששימש שוק מקורה , בניין משרדים או בית משפט . החלל המרכזי נקרא " ספינה" משום שגג המבנה , שהיה עשוי בדרך כלל מקורות עץ , נבנה בטכניקה של בניית ספינות . האמנות מחזקת את האמונה הנוצרית בימי הביניים הציור , האדריכלות , הספרות והשירה ביטאו בעיקר תכנים נוצריים . ציורי קיר ופסיפסים סיפרו את תולדות חייו של ישו ושל קדושים נוצרים אחרים והמחישו את סיפורי הברית החדשה . גובהם של מבני הכנסיות וצורתם חיזקו בלב המאמינים רגשות של יראה דתית . המאמינים , שרובם לא ידעו קרוא וכתוב , למדו על הנצרות ועל ערכיה מתוך התבוננות בציורים ובמבנים . אחד הנושאים שחזרו בציורים , בפסלים ובתבליטים היה יום הדין , שבו על פי האמונה הנוצרית יקומו המתים לתחייה ויעמדו לדין – הצדיקים יישלחו לגן עדן והחוטאים לגיהינום . התיאורים של הגיהינום , ובהם השטן וסביבו שדים , הטילו מורא בלב המאמינים , והם ביקשו להיות נוצרים טובים יותר ולהגיע לגן עדן . ציור ואדריכלות בהשפעת הנצרות
|
|