עמוד:10

היוצרת חוזרת על תיאור החתולים פעמיים : פעם אחת כשהיא קוראת להם : " רזים , שחורים , חומים , חורים , שלמים , חולים , צולעים , עורים " . ובפעם השנייה כאשר הם מגיעים : " שחורים , רזים , חומים , חורים , בריאים , חולים , קטנים , חגרים " . החזרה אינה מדויקת , ושינויי התיאורים מרחיבים את מגוון החתולים . 4 השורות האחרונות של השיר חוזרות על התיאור של האישה 6-מ השורות הראשונות של השיר , אך הפעם לא מתוארים לבושה והסלים שהיא אוחזת . תכלית מעשיה היא התמצית ... במליאה קוראים את השיר ( קריאה דמומה . ( משוחחים על השיר , משתפים במחשבות וברגשות העולים ממנו . מבררים שהכול מובן בו ( מילים , משמעויות . ( מצביעים על האמצעים האמנותיים הבולטים בו ( חזרה , לשון הווה , חריזה . ( מבקשים מתלמידים לקרוא את השיר בקול במליאה ( רצוי להקליט אותם קוראים . ( נותנים משוב עפ"י התבחינים מן הרשימה שהורכבה בפעילות הקודמת . מאזינים להקלטה או להקראה ועוקבים בקריאה דמומה אחר הקריינות תוך שימת דגש לדיוק ולשטף ולהיבטים הקשורים בפרשנות של השיר - קצב , אינטונציה , הדגשה . 'וכו דנים : האם התלמידים קראו במדויק ? בשטף ? אם טעו , במה טעו ? קריאה חוזרת - קריאה בקול רם , תוך חזרה על אותו קטע כמה פעמים , בדומה למוזיקאי מבצע , החוזר ומנגן קטע מוזיקלי עוד ועוד , משפרת דיוק ושטף בקריאה ומפנה קשב להבנת הטקסט . קריאה חוזרת משפרת קריאה של טקסטים אחרים ועוזרת להבין את הטקסט . בעקבות קריאה חוזרת חל גם שיפור בהנגנה ובתקשורתיות . הקריאה החוזרת ונשנית מובילה להעמקה ולהבנת המשמעות של השיר , ובכך היא בונה את הפרשנות האישית , המביאה בסופו של דבר לקריאה פרשנית של הטקסט . הקלטה של הקריאה והאזנה חוזרת יכולות לאפשר לתלמידים לשים לב ולהתייחס אל פרטים אלו ואחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר