עמוד:50

פרק : 8 ספרות התורה שבעל פה נושא הפרק : עריכת המשנה פרשנות המשנה והתהוות התלמוד הוראת הפרק : 2-0 שעות . סך כל השעות ביחידה זו 13 שעות מוקדי ההוראה : פיתוח ספרות התורה שבעל-פה כמעצבת החיים היהודיים . המשנה כבסיס היצירה והפסיקה פעילות מקדימה : . 1 סיעור מוחין מה מזכירה לתלמידים המילה משנה- שינון במובן של לימוד , שנייה לתורה מבחינת מעמדה , תורה שבעל פה . המשנה הינה קובץ הלכות שאתו נפגשים התלמידים מגיל צעיר ורגילים לעסוק בו כדרך קבע בלימודם . אפשר לפתוח את השיעור בהבאת משנה מהחומר הנלמד בכיתה בשיעורי תורה שבעל פה : מהם שמות החכמים המופיעים בה ? מתי חיו ? מה המבנה של המשנה ? האם יש בה הכרעה הלכתית ? ברמה גבוהה יותר אפשר לפתוח את השיעור בהשוואה בין דרך הלימוד של המשנה לבין מדרש הלכה . לדוגמה : הפסוק בספר ויקרא כד , יט-כ : ואיש כי-יתן מום בעמיתו כאשר עשה כן יעשה לו : שבר תחת שבר עין תחת עין שן תחת שן כאשר יתן מום באדם כן ינתן בו : המדרש : יכול סימא את עינו , יסמא את עינו , קיטע את ידו יקטע את ידו , שיבר את רגלו ישבר את רגלו , תלמוד לומר מכה בהמה מכה אדם ( פסוק כא , ( מה מכה בהמה בתשלומים אף מכה אדם בתשלומים ( ספרא , לפרשת אמור ) במדרש ההלכה נלמדת ההלכה בזיקה לפסוק . לעומת זאת במשנה ההלכה עומדת בפני עצמה : החובל בחברו חייב עליו משום חמישה דברים ( משנה , בבא קמא , ח , א )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר