עמוד:39

דיון רגשי : בררו עם תלמידיכם מה לדעתם עשויות להיות תחושות היהודים לאחר החורבן . התייחסו למרכזיות המקדש בחיי העם . האם הם יכולים לדמות את חורבן המקדש לאירועים אחרים ? כיצד בא לידי ביטוי זכר למקדש במציאות חייהם של התלמידים ? . 2 קריאת מקורות : התחושות של אנשי התקופה באו לידי ביטוי במקורות הקרובים לזמן ההתרחשויות . קריאת התעודות בעמ' 91-93 ( חזון ברוך הסורי , אבות דר ' נתן , א , פרק ד , ה , תוספתא , סוטא , טו , ה . ( מה היו תחושות העם אל מול החורבן על פי מקורות אלו ? איזה חלל יצר החורבן ? כיצד ניסו בני התקופה להתמודד עמו ? נושאים לדיון : . 1 כיצד השפיע החורבן על יהודי ארץ ישראל ? רשמו עם התלמידים את המצוות והמנהגים שבטלו בעקבות החורבן ואת הקשיים שנוצרו . לדוגמה , היעדר מקום אחד מרכזי שילכד את העם , בעיות הלכתיות שנוצרו עקב היעדר מקדש , היעדר דרך ממוסדת לכפר על חטאים , מצוקות כלכליות , בעיות אמונה והתחזקות כיתות ככת הנוצרים וכיו"ב . מיינו את הקשיים שנוצרו להיבטים : דתיים חברתיים , לאומיים , תיאולוגיים וכו' תוכלו לסכם את השינויים שיצר החורבן בעזרת הטבלה בשאלות לחזרה ולדיון , שאלה 1 עמ' 131 . 2 מי היה רבן יוחנן בן זכאי ? מה היו תקנותיו ? ומה הייתה חשיבות מפעלו ? בספר הלימוד עמ' 92 מופיעות דוגמאות לתקנות שתיקן ריב"ז . ניתן להעמיק לימוד זה באמצעות עיון משותף עם התלמידים במסכת ראש השנה ובבלי ראש השנה ראו בשאלות לסיכום הסעיף , שאלה 1 עמ' . 94 בקשו מהתלמידים למיין את התקנות לפי מגמתן כפי שמוצע בטבלה . להרחבה : הערכה היסטורית של דמותו ופועלו של רבן יוחנן בן זכאי בקשו מהתלמידים להעריך את חשיבות פועלו של ריב"ז .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר