עמוד:18

כיצד מבטאות התמונות את תהליך ההתייוונות ? באילו שכבות חברתיות ? באיזה תחום תרבותי ? אפשר לדון בכיתה בשאלה מדוע דווקא מעמדות הגבוהים חשופים יותר לתהליך ההתייוונות ראו בנושא זה את ההסבר של י"ל לוין עמ' . 03 עיון במפה : הערים ההלניסטיות בארץ ישראל ( עמ' ( 25 השאלות על המפה מתייחסות לאזורים שבהם הוקמו ערים הלניסטיות ולשמותיהן . מה אפשר ללמוד מהמפה על עומק ההתייוונות ? על התפשטות התרבות היוונית ? אפשר לדון במשמעות שינוי שמות הערים ( ירושלים- אנטיוכיה ) האם הוא מבטא אימוץ של סממנים חיצוניים , או השפעה עמוקה של התרבות ההלניסטית ? אקטואליה : השוואה בין תהליך ההתייוונות להשפעות בין תרבותיות בימינו אפשר להתייחס לסמלי תרבות מערביים מודרניים ( ג'ינס , קוקה קולה , כוכבי תרבות מערביים , סדרות טלוויזיה : ( ... מתי אימוץ הסמלים הוא חיצוני ? אילו סמלים מלמדים על אימוצה של תרבות חדשה ? ניתן לפתח דיון בסוגיה : האם ומתי אימוץ סמלים מערביים , פירושו אובדן הזהות היהודית ? הדיון יעורר את התלמידים לזהירות שיש לנקוט בשימוש במונחים היסטוריים ( מתייוונים ) במציאות עכשווית . . 2 בית טוביה - דגם להשתלבות האצולה היהודית בקרב החברה ההלניסטית בית טוביה מהווה דוגמה להשפעת ההלניזם על החברה היהודית משפחה זו השאירה אחריה : שרידים כתובים ( פפירוסים של זנון ) שרידים ארכיאולוגיים ( ארמון עראק אל אמיר המיוחס אליה ומערכת קברים הסמוכה אליו ובה שתי כתובות בעברית , ( 'טוביה' מקורות היסטוריים בספרו של יוסף בן מתתיהו . ( יש המקשרים את המשפחה לטוביה העמוני מספר נחמיה )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר