עמוד:9

. 0 מושגים ' שיבת ציון' המושג מציין תקופה היסטורית אך כולל מטען ערכי . דוגמה לדיון במושג : איזו תקופה בהיסטוריה היהודית נקראת בשם זה ? מה משותף בין שתי התקופות ? המושג זהות דיון מקדים בשאלות : מהי זהות ? מה מרכיביה ? מהי זהות יהודית ? מה הקשר בין מרכיבי הזהות ( יהודי , ישראלי , גבר / אישה ?( ... האם יש קשר בין מרכיבי זהות ואורח חיים ? ראו הגדרה סוציולוגית של המונח זהות . . 4 בניית השערות מה לדעת התלמידים חשו גולי בבל כשנוצרה האפשרות לחזור לארץ ? מה היו צפיותיהם , הרגשות שלהם ? תקוותם ? האם כולם ימהרו לשוב ארצה ? ( ניתן להשוות לימינו ) . 8 שאילת שאלות ניתן לקיים את הדיון בכותרות שהוצע לעיל , באמצעות כלי מתודי של שאילת שאלות . אנו יכולים לבקש מתלמידינו לשאול שאלות על הכותרות . שאילת שאלות מעוררת סקרנות ומעודדת חשיבה מסדר גבוה . לדוגמה : כיצד יכול החורבן ליצור שינוי באורח החיים ? אילו ספקות / תקוות יכולה ההצהרה לעורר ? מה יכולים להיות הגורמים לעיכוב בבניית המקדש ? . 6 מיפוי הפרק בקשו מתלמידיכם לערוך רשימה במחברת של כותרות הפרק . בקשו מהם לכתוב בצבעים שונים כותרות ראשיות וכותרות משנה . שאלו את תלמידיכם , מה הסיפור שמספר הפרק על פי הכותרות ? בקשו מהם לשאול שאלות על הסיפור שמספר הפרק . לדוגמה : מהו התהליך שעבר העם בעקבות החורבן ? מהם השינויים שחלו בהנהגה היהודית ? נושאים לדיון : . 1 שאלת המוקד מזמנת דיון במונחי זמן היסטורי : תהליך היסטורי , גורם , תוצאה , השפעה ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר