|
עמוד:51
נושאים לדיון : . 1 תרומתו של רבי יהודה הנשיא לעיצוב היהדות באמצעות עריכת המשנה הדיון יתמקד בהבנת תהליך המעבר מקבצי משניות למשנת רבי יהודה ובהבנת תפקידו של רבי יהודה הנשיא בתהליך עריכת המשנה . בפרק מוצגות דעות שונות לגבי אופי המעשה של רבי יהודה הנשיא . כדאי לדון עם התלמידים בשאלה מה משמעות המושג חתימת המשנה לפי כל אחת מהדעות . חשוב להדגיש כי עריכת המשנה וכתיבת המשנה אינם תהליכים זהים ויש פער של שנים רבות ביניהם . . 2 תרומתה של עריכת המשנה להתפתחות התורה שבעל פה כדאי לדון עם התלמידים במעמדה של המשנה כקובץ מקודש : מה גרם לכך ? כיצד השפיע מעמדו של רבי יהודה הנשיא על מעמדה של המשנה ? מה חלקו של רבי יוחנן בכך שהמשנה נעשתה לספר הלימוד המרכזי ? כיצד השפיעה המשנה על המשך התפתחות ספרות התורה שבעל פה ? . 0 הזיקה בין המשנה לבין הברייתא מה מלמדות הברייתות על תהליך ההתהוות התורה שבעל פה ? מציאותן של ברייתות מלמדת על היקפה העצום של היצירה הפרשנית לתורה . התלמידים יבינו שהמשנה שהם לומדים היא תוצאה של פעולת עריכה ובחירה . . 4 הזיקה בין המשנה לתלמוד מושגים : תנאים , אמוראים . התלמוד כפרשנות למשנה המתפתח ליצירה בפני עצמה . כדאי לחשוף את התלמידים למבנה של הדף התלמודי אפשר לבקש מהתלמידים לזהות בדף התלמוד את המשנה . ( . ( 'מתני הם יכולים לראות את היחס בין המשנה לבין הסוגיה המתבססת עליה ויוצאת ממנה אתגר התלמוד הבבלי והתלמוד הירושלמי תלמידים הלומדים תלמוד יכולים להשוות בין סוגיה כפי שהיא מופיעה בתלמוד הבבלי לאותה סוגיה בתלמוד הירושלמי
|
|