עמוד:15

קריאת מקורות מדגימה בפני התלמיד את אופי עבודתו של ההיסטוריון . בפרק מופיעים מספר מקורות היכולים לשמש לפעילות חקר ( נבואות ירמיהו ויחזקאל , הצהרת כורש ) מושגים להקניה : מקור ראשוני , מקור משני . לדוגמה בפרק זה : כתובת הגליל כמקור ראשוני ( עמ' ( 11 . 1 היכן נמצאה התעודה ? באיזו שפה נכתבה ? מה תוכנה ? מה אפשר ללמוד מההשוואה של התעודה להצהרת כורש ? קריאה יעילה במקורות היסטוריים מחייבת הפנמה של אסטרטגיית קריאת המקורות . דוגמא לקריאת מקור : טקס החתימה על האמנה ( עמ' ( 22 המקור התנכ"י : נחמיה י , ל-מ שלב א : קריאה ראשונית להבנת הטקסט סימון מילים קשות והסברן , לדוגמה : המילים : אלה , לעתים מזמנים ברור מושגים ומונחים , לדוגמה : השנה השביעית , ראשית עריסתינו זיהוי הנושא המרכזי / האירוע המוצג המללת המקור- בכתב או בע"פ שלב ב : שאילת שאלות . 1 מי המחבר ? ( שם , מעמד חברתי , תפקיד , השקפת עולם . ( . 2 מתי ? ( שנה , מאה . ( . 0 היכן ? ( מקום . ( . 4 מה סוג המקור ? מקור תנכ"י , מסמך מדיני , מכתב אישי , שו"ת , כתבה עיתונאית , סוגה ספרותית . . 8 מה המידע שמופיע במקור ? שלב ג : סינתזה והערכה אילו דעות / רעיונות מבטא המקור ? אילו שאלות / קשיים מעלה ניתוחו ? מה תרם המקור ללימוד הנושא ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר