עמוד:28

הקניון הוא " עולם בתוך . "עולם הוא מספק " סביבה , "סטרילית כך שהעולם האמיתי נשאר מחוצה לו . הקניון הוא ביטוי לרחוב העירוני האידאלי . הוא מציג אותו כיפה יותר , זוהר יותר , נקי יותר . מזג האוויר בו נוח תמיד - לא חם בקיץ ולא קר בחורף . העצים תמיד ירוקים , המעברים בוהקים מניקיון , האוויר אינו מזוהם ממכוניות חולפות . למעשה הקניון מספק " מציאות , Hyper Reality , "על בועה , שאנו נכנסים אליה מרצון , אך היא נעלמת ברגע שאנחנו עוזבים את הקניון . בד בבד עם היות הקניון מקום נוח לקנייה , אנו עדים לנהירה אליו לא רק לשם כך . מבחינה מסוימת הפך הקניון למוקד עלייה לרגל . קידושה של תרבות הצריכה מתבטא לא רק בהגעה אל הקניון למטרות שונות , אלא גם באלמנטים פיזיים ארכיטקטוניים הטבועים בו , השאולים מהיכלי קודש ובמיוחד מכנסיות . החללים הגבוהים , עמודי השיש , כותרתם המעוטרת , התקרה השקופה והעגולה המאפשרת את כניסתו של האור האלוהי , הציר הלינארי המרכזי שנחתך בצורה אופקית ומזכיר צורה של צלב , החלונות מתחת לכיפה העגולה המקושטים ומזכירים ויטראז'ים - כל אלו ועוד מקנים לו לכאורה נופך של היכל קודש . בישראל מצויים האלמנטים שהוזכרו בקניונים רבים . הבולטים שבהם , הם : קניון מלחה בירושלים , קניון רמת אביב בתל אביב והגרנד קניון בחיפה . בקניון מלחה בולטים העמודים הגבוהים , הציר הלינארי שנחתך באופן אופקי ומזכיר צלב , והציורים הצמודים לתקרה השקופה כדוגמת ויטראז'ים . בקניון רמת אביב הכול בנוי משיש , הכיכר המרכזית , כמובן , עגולה ובה מזרקה ומקומות ישיבה , כאילו מזמינה לשבת , להתחכך ולהתחבר . בגרנד קניון מצויים חללים גבוהים , עמודים מעוטרים ותקרות שקופות . הקניון כבועה . מימין : קניון Eaton center שבטורונטו , קנדה , הוא היעד התיירותי מס' 1 בעיר - מבקרים בו כמיליון איש מדי שבוע . משמאל : קניון MegaMall במנילה בירת הפיליפינים מורכב משני בניינים המחוברים זה לזה בגשר . הקניון הזה מושך 800 אלף מבקרים מדי יום 292-ו מיליון מדי שנה , ויכול להכיל 4 מיליון איש בו-זמנית ! שימו לב להיעדר ספסלי ישיבה בקניון . זה נעשה במכוון , במטרה להביא את האנשים להתיישב במסעדות ובבתי הקפה הפזורים ברחבי הקניון

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר