עמוד:29

אלא שבהיכל הזה , כסף וביצוע קנייה הם האלמנטים המקודשים . הם שמקדשים את המטרה שלשמה הוקם הקניון . זהו מקדש של חומרנות . הרוחניות אינה חלק מכך , אף כי בצפון ארה"ב יש קניונים שיש בהם גם כנסייה . הקשתות , האור , החלל הגבוה , מוכרים מכנסיות ומסגדים . המבנה הפנימי של הכנסייה תוכנן בכוונה להעניק חוויה דתית ולהעצים את הרגשות בעת פולחן . לפיכך , הניגוד בין האלמנטים במבנה הקניון , השאולים ממבני דת , לבין הפונקציה שהוא ממלא כמרכז נוח לביצוע קנייה , מעצים את פולחן הצריכה . ג'יימס טווימן , סופר ומוזיקאי , הולך דווקא לקניון , מוסד החומרנות , מקום שהוא תיעב מאז ומעולם , מקום שהוא השקיע מאמצים רבים בהימנעות מקירותיו ובהתחמקות מניחוחותיו המפתים , כדי למצוא הארות רוחניות . בספרו , 2002-מ " עשרה לקחים רוחניים שלמדתי , "בקניון הוא כותב : " החלטתי לעשות מפלט רוחני בקניון מפני שלא אהבתי קניונים" ( עמ' . ( 113 בחירת הקניון כסמל החומריות , כמקום שבו שורה החומרנות לשמה , לצורך מציאת הארה רוחנית , גובלת באבסורד ומעידה על האתגר שמציב טווימן לעצמו . גם כשהוא מוצא את האני העצמי שלו , הוא עדיין מלא פליאה , ובצדק , " כיצד יכולתי לנחש שאשיג הישגים כאלה במקום מוזר כזה " ? ( עמ' . ( 112 כאמור , תופעת הקניונים בישראל היא ביטוי להתפשטות התרבות האמריקנית . כשם שאימצנו את הג'ינס , הקוקה-קולה והמזון המהיר , כך אימצנו את הקניון ואת תרבות הצריכה והחיים בתוכו . היום יש בישראל יותר ממאה קניונים בעלי הררכיה מרחבית מגוונת ( קניונים אזוריים , קהילתיים , שכונתיים ומע"ריים . ( חדירת התופעה החלה בראשית שנות השמונים , עם פתיחתו של קניון איילון במטרופולין ת"א . אף כי התופעה החלה במרכז הארץ , היום הבכורה נתונה לעיר חיפה ולסביבתה הקרובה . בשלושת העשורים האחרונים עבר דגם המסחר הקמעונאי בחיפה תמורות משמעותיות . * עד אמצע שנות השבעים היה המסחר מרוכז במע"רים " הדר" ו"העיר . "התחתית באמצע שנות השבעים , עם חדירת המסחר לאזור התעשייה " צ'ק פוסט" שבשולי העיר חיפה , עבר מרכז הכובד של המסחר מהמע"רים לשם . חדירתם של הקניונים למרחב העירוני החל מאמצע שנות השמונים הובילה למערך מסחרי פרוורי ( כדוגמת הדגם הצפון אמריקני , ( כתוצאה מחוסר בבקרה תכנונית של רשויות התכנון למיקומם . ( באמצע שנות השמונים נפתח הקניון הראשון בחיפה - מרכז פנורמה , כקניון קהילתי , כחלק מקומפלקס של מלון , בית דירות וטיילת . היה זה הקניון הראשון בארץ שהתמחה באופנה עילית . בשנת 1986 נבנה " מגדל , "הנביאים כמרכז קניות בשולי המע"ר בהדר , בשנת 1988 הוקם " מרכז חורב" כמרכז שכונתי באחוזה , ובשנת 1991 נפתח " לב , "המפרץ קניון אזורי בלב אזור התעשייה בצ'ק פוסט . להוציא את מיקומו של מרכז חורב , שנקבע בתכנית המתאר המופקדת , הררכיה מרחבית זו לא נבעה מבקרה תכנונית של רשויות התכנון בחיפה , כי אם מקביעת המיקום על ידי יזמים , אך היא " נשמרה" עד אמצע שנות התשעים של המאה . 20-ה בשנות התשעים עובה מערך המסחר באזור התעשייה צ'ק פוסט , עם פתיחתו של פאואר סנטר " חוצות המפרץ" ( בשנת , ( 1994 ופאואר סנטר " ביג" ( בשנת . ( 1998 גלישת הדר - אזור הדר ( וליתר דיוק , הדר הכרמל ) בחיפה היה רובע מגורים מרכזי בעיר , אשר שימש כמרכז מסחרי , תחבורתי ותרבותי של העיר במשך עשרות שנים . תהליכי נסיגה עירוניים הביאו לידי כך שהאזור הזה ירד מגדולתו . המסחר הפורח שאפיין את האזור , הידלדל : חנויות רבות נסגרו , ואחרות עברו לקניונים החדשים שנבנו או לשכונות אחרות . האזור , שהיה בעבר מרכזי והומה אדם , נותר שומם ומוזנח . חנויות רבות סגורות על בריח , מבנים עומדים נטושים , רחובות השכונה מתרוקנים עם רדת החשכה , ומקרי האלימות והפשיעה גברו . בעשור האחרון נעשים מאמצים להשיב לאזור את החשיבות והמרכזיות שאפיינו אותו בעבר . רחובות וגנים באזור שופצו , והעירייה וגופים אחרים מפעילים בו מגוון פרוייקטים חברתיים וקהילתיים . אלמנטים של היכלי קודש בקניונים . למעלה : עמודי שיש בחלל הגבוה של קניון מגנה פלזה , אמסטרדאם . למטה : כיפה עגולה , חלונות דמויי ויטראז'ים ועמודים , בקניון טרפורד סנטר , מנצ'סטר , אנגליה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר