עמוד:66

18 לפניכם מסר מוצפן : חזשסו נסשתב . א . ציירו גרף עבור מספר האותיות במסר כפי שעשיתם במשימה . 16 האם תוכלו לנחש באיזה מפתח הוצפן המסר ? ב . פענחו את המסר . כמה מפתחות ניסיתם עד שהצלחתם ? השוו זאת למספר הניסיונות שנדרשו לכם לפענוח המסר הארוך יותר במשימה הקודמת . ג . 1 אם נתון לכם קטע מוצפן ארוך , האם כדאי לנסות לפענח את כולו ? חלק ממנו ? שורה אחת בלבד ? האם קל יותר לפענח מסר קצר מאוד או מסר ארוך ? מדוע ? 2 למה מתכוונים כשמדברים על מסר ? "ארוך" מה צריך להיות לדעתכם אורכו , ומדוע זה משנה ? בקטע מוצפן ארוך , צפוי ששכיחות האותיות תהיה דומה לשכיחותן בשפה , לכן נוכל לשער את השכיחות במסר המקורי ולמצוא בקלות את מפתח ההסטה . במסר מוצפן קצר מציאת המפתח תהיה מסובכת יותר . אין תשובה אחת נכונה לשאלה "מהו האורך המספיק . " ? ברור למדי שקטע בן משפט אחד יהיה קצר מכדי שנוכל להשתמש בו לחיפוש יעיל של מפתח ההצפנה . ברור גם שבספר שלם התפלגות האותיות תהיה קרובה מאוד להתפלגות בשפה כולה . ) תוכלו לבדוק זאת בעצמכם בעזרת היישומון ) . בקטע בן עשרות מילים תהיה לרוב התפלגות האותיות דומה במקצת להתפלגותן בשפה , ונוכל להשתמש בהתפלגות כדי לפענח מסר באורך כזה , אם כי ביעילות נמוכה יחסית . בקטע בן מאות מילים תהיה לרוב התפלגות אותיות דומה מאוד להתפלגותן בשפה , ונוכל לפענח אותו בקלות יחסית . 19 נסו לפענח את המסר הבא : אל חא אוהגק חרה יקדט לך בע יגבזל אלקט ע . תת נב אאל בע יגבזל אלקט ר . לויט אדמת עזוגע מהצטך תכם קדט , אביא , אל טח מהצטך בדט חזט . טם עצבג נב לך עבאב עקדטך לויט אחטל אאל בלבז ! אתגר 20 נסו לכתוב מסר ולהצפינו בצופן הסטה כך שיהיה קשה לנחש באיזה מפתח הוא הוצפן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר