עמוד:22

ב . מדגישים משפטים עיקריים מבקשים מהלומדים לסמן ולהדגיש בכתבה את המשפטים החשובים , העיקריים . מזכירים להם להיעזר במשפט המכליל כ"אבן בוחן" ( קריטריון , ( ומדריכים אותם איך לעשות זאת : "להחזיק" מול העיניים את המשפט המכליל , לקרוא משפט ( או פסקה ) לשאול על המשפט אחת משתי השאלות ( או את שתיהן : ( א . האם ( או איך ) מה שכתוב במשפט שקראנו קשור לתוכן של המשפט המכליל ? ב . האם יש במשפט שקראנו מילים דומות ( או מילים שקשורות ) למילים במשפט המכליל , ואילו הן ? א . מנסחים משפט מכליל מזמינים את הלומדים לומר דברים על הכתבה ועל מה שמסופר בה . אח"כ מזמינים אותם לומר בעל-פה דברים שיובילו אותם לכתיבה של המשפטים המכלילים ( מדיבור לכתיבה , ( למשל : מה לומדים מהכתבה על ההמצאה של הקרוסלה השואבת ? או : מה הכתבה הזאת מספרת על ההמצאה של הקרוסלה השואבת ? או : מה הכתבה מסבירה על הקרוסלה השואבת ? הלומדים עובדים בקבוצות . כל קבוצה כותבת ומנסחת משפט מכליל אחד . כותבים על הלוח ( רצוי דיגיטלי ) את כל המשפטים שהציעו הקבוצות השונות . בודקים מה דומה במשפטים . בוחרים משפט אחד ( אפשר לשפר יחד את הניסוח שלו . ( אחרי קריאת הטקסט סיכום הכתבה "קרוסלה שואבת" ( אימון ( Training - עבודה בקבוצות , שיחה במליאה קריאת הטקסט אומרים לתלמידים שהפעם הם יעשו את כל הפעולות של הסיכום , ומבקשים מהם לקרוא את הכתבה ( אפשר לקרוא בקול במליאה או בקבוצה , אפשר גם לקרוא קריאה דמומה , ( ולענות על השאלה : מה החשיבות של ההמצאה הזאת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר