עמוד:82

. 3 ניסוח חיובי , מדויק , לא מופשט - כדאי לנסח את הכללים בצורה חיובית : מה כן עושים , ולא מה לא עושים . למשל : "מבקשים רשות לפני שנוגעים בדברים של אחרים" ( במקום : "לא נוגעים בדברים של אחרים בלי . ( "רשות עם זאת , חשוב לנסח כללים ברורים ומדויקים ככל האפשר כדי למנוע פרשנות מוטעית מצד התלמידים . כדי לדייק , אפשר לפרט מתחת לכל ניסוח חיובי מהן ההתנהגויות שיש להימנע מהן . ( למשל , בניסוח חיובי : "שומרים על הגוף של , "האחרים ובפירוט : "לא , "מרביצים "לא . ( "בועטים דוגמאות נוספות : - "מחכים בסבלנות בתור . "לברזייה - "כשפוגעים במישהו בטעות , מבקשים . "סליחה - "אנחנו מתחייבים להקשיב זה לזה " . ( לא לקטוע את האחרים באמצע הדברים ( . חוקת ההתחשבות שלנו - היישום . 1 שלבים - חוק אחד בכל פעם . כידוע , שינוי התנהגותי עמוק יכול להתרחש רק בהדרגה . כדי להפנים את עקרונות חוקת ההתחשבות , וכדי לפעול על פיהם , התלמידים זקוקים לזמן . לכן , אפשר לבנות את החוקה בשלבים - חוק אחד בכל פעם . עבדו עם התלמידים על חוק אחד במשך שבוע , ולאחר שתחזקו אותם בצורות שונות עד שהחוק יוטמע , הוסיפו את החוק הבא . בכל מקרה כדאי להגביל את החוקה 10-לכ חוקים , כי אחרת היא תהיה עמוסה מדי . בשבועות הראשונים מומלץ לחזור על החוקה עם התלמידים בכל בוקר ובכל פעם שמרגישים שיש צורך . זה יעזור לתלמידים לזכור . . 2 תגובות במקרים של הפרת החוקים - התלמידים זקוקים לתזכורת למחויבותם לחוקה . טבעי שכאשר הם ילמדו מיומנויות חדשות , הם ישובו אל ההתנהגויות הישנות . למקרים כאלה - הכינו מראש מאגר תגובות מכבדות ולא-שיפוטיות , תוצאות ולא עונשים . כך תחזירו את האחריות על ההתנהגות לילד או לילדה שביצעו אותה . כך תוכלו להגיב כלפי תלמידים שהפרו את החוקים : א . הזכירו להם בעדינות שהם הפרו את החוקים . בררו אתם איך הרגישו , מה יכלו לעשות במקום מה שעשו , ואם יש משהו שהם מוכנים לעשות עכשיו למען הנפגעים . סיימו את דבריכם בבקשה להתחייבות מחדש לחוקת ההתחשבות . ב . ( באישור התלמידים שהפרו את החוקים ) דונו עם הכיתה בדיון פתוח על דרכים טובות יותר להתמודדות עם המצב . ג . ערכו משחק תפקידים שיציג את התרחיש החלופי של ההתנהגות הרצויה . ד . ( בארבע עיניים עם התלמידים שהפרו את החוקים ) דונו בפתרון הבעיה . עודדו הסתכלות דרך עיניו של הצד האחר , ונקטו פעולות נוספות ליצירת אמפתיה . ה . גייסו את התמיכה של הורי התלמידים . ו . הימנעו מהטלת עונשים על התנהגויות שליליות , ונסו לנקוט צעדים מנחים . כאשר אתם מחליטים על הצעדים הנדרשים , זכרו לחזק התנהגויות רצויות ולשמש להן דוגמה . נקטו גישה מניעתית : הדגישו פתרון בעיות ועודדו פתרונות של התלמידים . ז . ( אם זה מתאים לתרבות הבית-ספרית ) לצד כל חוק , נסחו עם התלמידים את התוצאה של הפרתו לעומת התוצאה של התנהגות לפי החוק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר