עמוד:6

" אף שהדברים לא יתרחשו בן-לילה , אני קורא לכם לאמץ את התכנית הזאת ותכניות דומות . אני בטוח שכאשר תגבר אווירת ההרמוניה החדשה בכיתה שלכם , ישתפרו גם ההישגים הלימודיים ותגבר תחושת הגמול האישי שלכם מן ההוראה - תחושה שאתם ראויים לה כל . "כך משאלת לבו של פיטר יארו היא שהשינוי הכיתתי יגיע אל מחוץ לכותלי בית-הספר , וייצור חברה סובלנית , המונעת על-ידי אמפתיה ועל-ידי הידברות . התכנית "אל תלעגו לי" בישראל הצלחתה של התכנית בעולם הצמיחה שיתוף פעולה של הצוות החינוכי של התכנית בארה"ב ושל שגרירות ארה"ב בישראל עם מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית , ומשרד החינוך - מחוז מרכז . במטרה ליישמה בבתי הספר בארץ , הותאמה התכנית לבתי-הספר היהודיים והערביים ותורגמה לעברית ולערבית . תהליך ההתאמה כלל את עריכת התכנים , פיתוח של פעילויות חלופיות , הוספת מקרי מבחן שונים במידת הצורך , וכן הוספת מונחים השגורים בפי הילדים . נוסף על כך , דיוויד ברוזה ביצע את השיר "אל תלעגו לי" בעברית , ואמל מורקוס ביצעה אותו בערבית . אפשר להאזין להם באתר התכנית , המוצג במסגרת אתר האינטרנט בין הצלצולים . בשנת תש"ע הוכנסה התכנית לשימוש ניסיוני בקרב קבוצת פיילוט שכללה 4 בתי-ספר 2 - בתי-ספר יהודיים 2-ו ערביים - במחוז המרכז . בתי-הספר קיבלו מצוות התכנית במטח הדרכה צמודה , שכללה הדרכות למורים , ליווי היועצות והמורים , ומתן חומרים חינוכיים מלווים . לאור הצלחת הפיילוט , שנה לאחר מכן הוחלט , בשיתוף פעולה עם מחוז המרכז של משרד החינוך , על הרחבת התכנית 25-לכ בתי-ספר יהודיים וערביים במחוז המרכז . את ההטמעה ליוו בשנה זו מדריכות אח"מ ( אקלים חינוכי מיטבי , ( אשר עבדו בשיתוף פעולה עם צוות מטח . התכנית הועברה במרבית בתי-הספר במסגרת שעת "כישורי , "חיים באישור משרד החינוך . גם בשנת תשע"א המשיכה התכנית לקבל הדים חיוביים ולצבור תאוצה . בסוף השנה הוחלט על הרחבת יישומה של התכנית בבתי-ספר נוספים . התקיימה השתלמות יועצות בנושא "אל תלעגו , "לי מתוך כוונה לשלב את התכנית בתכנית "כישורי . "חיים מאז החלה התכנית לפעול בארץ , דומה שיישום נכון של הערכים הכלולים בה מצליח לעורר שינוי אמיתי באקלים החברתי בכיתות . להלן כמה משפטי משוב מהשטח : " יש תחושה שנוצרה שפה חדשה , שגם התלמידים וגם המורים יכולים להשתמש בה כדי לבטא צרכים . "ורגשות ( יועצת בית-הספר "אלומות" בנתניה ) " בתחילת השנה ילדים בכיתה לא דיברו אתי , ועכשיו הם חברים שלי ומזמינים אותי לפעילויות אחרי בית-ספר " ... ( תלמידה בכיתה ה ) " המובנות של התכנית אפשרה למורים להשתמש בה ללא קושי , ואף ליצור חומרים חדשים . "משלהם ( יועצת בית-הספר "אל ראשדייה" בלוד ) " בעקבות התכנית הבנתי שכשאני מציק לילדים אחרים , זה פוגע " ! ( תלמיד כיתה ה בבית-הספר "יגאל אלון" בקדימה-צורן ) מתוך התגובות החיוביות שהתקבלו מהשטח צמחו גם תובנות חדשות , וגבר הצורך : לערוך את החוברת מחדש , כדי להתאים את התכנים למשך השיעור ; לתת טיפים נוספים , לצורך העברה מדויקת ומעמיקה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר