עמוד:65

. 10 עודדו השתתפות - עודדו תלמידים שקטים או מסויגים לתרום למפגש הכיתתי . שאלו אותם שאלות או בקשו מהם תגובות כגון : "מה דעתך על . " ? ... . 11 בקשו נושאים למפגשים - תלו בכיתה דף , שהתלמידים יוכלו לכתוב בו נושאים לדיון במפגש הכיתתי ברגע שהם יעלו בדעתם . גם אתם תוכלו להוסיף נושאים לרשימה . במידת האפשר בדקו את הרשימה , ובחרו מתוכה נושאים לדיון . . 12 ציינו לשבח הישגים - נצלו את המפגשים הכיתתיים כדי לציין אירועים חיוביים בכיתה . שבחו הישגים או תרומה מיוחדת של הקבוצה . אם אתם מחליטים לציין לשבח גם הישגים אישיים , ודאו שכל תלמיד ותלמידה בקבוצה יזכו להערכה בתורם . קווים מנחים לעבודה בקבוצות עבודה בקבוצות היא כלי מצוין לעודד אכפתיות והתחשבות . הנה קווים מנחים שיעזרו לתלמידים להפיק מן המשימות הקבוצתיות את מרב התועלת : . 1 הקפידו על קבוצות קטנות - לתלמידים קל יותר לעבוד בקבוצות קטנות . כדי להתחיל ללמד מיומנויות של שיתוף פעולה , חלקו אותם לזוגות . כאשר הם יהיו מיומנים יותר , הם יוכלו לעבוד בקבוצות בנות 4-3 משתתפים . . 2 התאימו את הזוגות והקבוצות - כאשר תסדרו זוגות או קבוצות קטנות , שדכו ילדים שמיומנויות שיתוף הפעולה שלהם עם ילדים אחרים הן מפותחות , עם ילדים שהמיומנויות שלהם מפותחות פחות . כדי למנוע בעיות , אל תקבצו יחד את הילדים הפעילים ביותר . . 3 זמנו חוויות מהנות - זמנו לתלמידים הנאות משיתוף הפעולה במשחקים ובפעילויות שיתרמו לגיבוש החברתי . . 4 בנו מרחב שיוצר קרבה - התאימו את הסביבה הפיזית לקידום פעילויות משותפות . למשל , רכזו קבוצת שולחנות במרכז החדר , כדי להגדיל את ההזדמנויות לשיתוף פעולה . . 5 תנו משימות ממוקדות - כאשר התכנון והביצוע של המשימות ברורים לתלמידים , קל להם יותר לשתף פעולה . . 6 בחנו את השגרה שלכם - השתמשו בשגרה של הכיתה ליצירת הזדמנויות לעבודה בשיתוף פעולה בקבוצות קטנות . בדקו : האם יש פעילויות שאפשר לעשותן בקבוצות קטנות או בזוגות ? האם התלמידים יכולים לבצע משימות מסוימות לפי תור ( למשל , שימוש משותף בחומרים ?( תלמידים שמשחקים ועובדים יחד בשיתוף פעולה , לומדים להעריך את התרומה הייחודית של כל חבר וחברה בקהילה . . 7 תנו שם לבעיה - דונו בהתנהגויות שמקשות על שיתוף הפעולה , כגון : בכי , הפרת הכללים , עזיבת הקבוצה , התפרצות לדברי אחרים , ויכוח או ריב . עזרו לילדים להבין מדוע דרכים אלה אינן מועילות לעבודה המשותפת , וציינו בהשוואה התנהגויות התורמות לשיתוף פעולה , כגון : דיבור לפי התור , השתתפות בשיחה , הקשבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר