עמוד:64

כיצד נעודד אווירה אכפתית ומתחשבת במפגשים הכיתתיים ? . 1 התחשבו בתלמידים - שתפו אותם , במידת האפשר , בהחלטות על התנהלות הכיתה . האצילו להם תחומי אחריות , ותנו להם הרגשה שאתם סומכים עליהם ושדעתם חשובה לכם . . 2 שדרו הקשבה - חשוב שהתלמידים ירגישו שאתם באמת מקשיבים להם : הביטו אליהם במבט ישיר ובמבע פנים מתעניין , הנהנו בראשכם מדי פעם , ואמרו , "כן" . "אהה" המתינו לפני שתאמרו את דעתכם ולפני שתיתנו עצות . לפני שתספרו על עצמכם בגוף ראשון משפטי" ) , ( "אני דברו אליהם בגוף שני כדי להביע את רצונכם להבין אותם . למשל : "הרגשת עצוב כשאמרו לך שאתה לא יכול להצטרף לקבוצה , " ? " היה חשוב לך להיות חלק מהפעילות הזאת . " ? . 3 מסרו לתלמידים מסרים מדויקים 'בגובה העיניים' - השתמשו בשפה ברורה , בנוסח שהם יוכלו להבין , ונסחו את דבריכם בצורה מכבדת , ללא מילים פוגעות , מאיימות או ביקורתיות . . 4 עזרו לתלמידים לפתח התנהגות אכפתית - העירו להם בעדינות , ש משו מודל לחיקוי , והציעו דרכי התנהגות חלופיות כאשר הם בוחרים בהתנהגויות פוגעות . מיומנויות חשובות לטיפוח במפגשים הכיתתיים הן , למשל : תיאור בעיה בלי האשמת חברים וללא מילים פוגעות ; הבעת דעות במסגרת הקבוצה ; שימוש במשפטים בגוף ראשון משפטי" ) ( "אני להבעת דעה אישית ; התמקדות בדובר או בדוברת ; המתנה לתור במקום התפרצות ; הקשבה לרעיונות ולתשובות של אחרים ; אמירת דברים חיוביים , כדי לתמוך ברעיון שאחרים העלו ; בחינת יותר מפתרון אפשרי אחד ; בחירה בהתנסות בפתרון אחד . . 5 הכינו את התלמידים להצלחה - במפגשים הכיתתיים הראשונים כדאי להתמקד בבעיות שהתלמידים יכולים לפתור בקלות . המטרות : חיזוק הביטחון העצמי ותרגול מיומנויות של דיבור ושל הקשבה . למשל , שוחחו על דרכים להתחלק במשאבים הכיתתיים או במרחב הכיתתי . . 6 מצאו זמן מתאים - על המפגשים להתקיים כאשר התלמידים רגועים ויכולים להתמודד עם הציפייה שיקשיבו לאחרים ושידברו בלי לפגוע באחרים . . 7 הנחו את הדיון - בתפקידכם כמנחי הדיון עליכם להציג את הבעיה , לסכם את הדעות , לנעול את המפגש ולקבוע יעדים ברורים להמשך . . 8 השתמשו במשפטי פתיחה מזמינים - במקום מונולוג ארוך שלכם או מסרים של מתח ושל חוסר סובלנות הפרעתם" ) למורה לתנ"ך בשיעור הקודם " ? או "שוב רבתם בהפסקה , ( " ? השתמשו במשפטים כגון : "מה אתם חושבים על , " ? ... "מה דעתכם על , " ? ... "שמעתי ש ,... ואשמח לדעת מה . "קורה משפטים כאלה נותנים לתלמידים את החופש להחליט במה הם מעוניינים לשתף . . 9 הימנעו מענישה - הבטיחו לתלמידים שבמפגשים הכיתתיים תלמידים לא ייענשו ולא יידרשו לצאת מהכיתה . יוצאים מן הכלל הם מקרים שבהם תלמיד או תלמידה מסכנים במעשיהם את ביטחונם של אחרים . במקרים כאלה קחו את הילד או את הילדה למקום צדדי , ביחידות , שוחחו אתם על הבעיה , והם ישאו בהשלכות של מעשיהם . במקום ענישה , השתמשו בהשלכות הקבועות בחוקה להתנהגות פוגעת . כך תעבירו לתלמידים את האחריות על ההתנהגות בכיתה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר