עמוד:45

מודל אפרת מודל אפרת יכול להבהיר את הרעיון הזה . במודל זה יש 4 מרכיבים : א - אירוע פ - פרשנות ר - רגש הנגזר מתוך הפרשנות ת - תגובה הנגזרת מהרגש לפי המודל , אנחנו קודם כול מפרשים את האירוע המתרחש במציאות . הפרשנות שלנו יוצרת רגש , והתוצאה של הרגש היא שאנחנו מגיבים . דוגמה : נבחן את מרכיבי המודל באירוע : עידו נכנס לכיתה , ומגלה שיוני יושב על הכיסא שלו . אירוע - יוני יושב במקום שאני ישבתי בו מתחילת השנה . פרשנות - זה הכיסא שלי . אני צריך לשבת פה . הוא חייב לקום . רגש - כעס . תגובה - עידו אומר ליוני : "קום מיד מהכיסא שלי , או שאני מפרק אותך " ! אך עידו יכול לפרש את האירוע אחרת , וכתוצאה - גם לפעול בצורה אחרת : א - יוני יושב במקום שאני ישבתי בו מתחילת השנה . פ - אולי באמת הגיע הזמן שאחליף מקום . יכול להיות מגניב לשבת ליד אורי . ר - התלהבות . ת - עידו הולך לאורי ושואל : "מתאים לך שאני אעבור לשבת לידך " ? מודל אפרת מדגיש שאנחנו יכולים להרגיש רגשות שונים , ולהגיב בצורות שונות לאותו האירוע . את הרעיון פיתח לשיטת טיפול הפסיכולוג אלברט אליס . הוא הניח שכל אחד ואחת מגיבים אחרת כלפי המציאות , בהתאם לפירוש שהם נותנים לה , וששינוי בפרשנות יגרור שינוי התנהגותי . לפי אליס הכעס נובע , בדרך כלל , מן המחשבה שאני או האחרים צריכים , או אפילו חייבים , להתנהג בצורה מסוימת . מחשבות תובעניות כאלה , המולידות תחושת כעס , יכולות להיות 3-מ סוגים : . 1 מחשבות תובעניות כלפי עצמי - אני חייב / ת להצליח במבחן ; אני מוכרח / ה למצוא עוד חברים בפייסבוק ; אני צריך / ה להיבחר למועצת התלמידים . . 2 תובענות כלפי אחרים , הסובבים אותי - המורה שלי צריך / ה להיות יותר מתחשב / ת ; אחי מוכרח לתת לי את הכדורגל שלו ; החברים שלי חייבים לתת לי להיות ראשון / ה במשחק . . 3 תובענות כלפי העולם - צריך להפחית את מספר מבחני הבגרות ; חייב להיות שוויון בין תלמידים , בלי קשר לכסף שיש להורים שלהם ; מוכרחים לשפץ את הגינה הציבורית בשכונה שלנו - אי אפשר לשחק ככה ... וקיימת גם המחשבה שאם הדברים לא יתנהלו בצורה המסוימת הזאת , אם ה"צריך" הזה לא יתגשם - זה יהיה סוף העולם ... או : אם לא יהיה כן - אני לא שווה כלום . המודעות לסוגים השונים של מחשבות שמעוררות את הכעס , יכולה לעזור לנו למתן אותו , ואולי אף למנוע אותו לחלוטין . השינוי בתגובה יתרחש כשהפרשנות תהיה שונה , או מתונה יותר , ואז הרגש יהיה סוער פחות , ותהיה בחירה הגיונית יותר בהתנהגות נכונה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר