עמוד:13

לימור אפלבוים , מתאמת פיקוח ייעוץ , משרד החינוך - מחוז מרכז : התכנית "אל תלעגו , "לי הפועלת במחוז מרכז בתמיכתה ובהובלתה של מנהלת המחוז , ד"ר סולי נתן , נועדה לשפר את הקרבה ואת האכפתיות בין המורים לתלמידים ובקרב התלמידים עצמם , לצמצם את האלימות המילולית ואת הבריונות בתוך בתי הספר , ולהגדיל את תחושת השייכות לבית-הספר ולכיתה . התכנית היא חלק מהתכנית "כישורי , "חיים והיא מעמיקה את הפעילות החינוכית בהיבטים כמו השיח הרגשי , פתרון קונפליקטים והיכרות עם השונה . התכנית מופעלת ומוטמעת בשיתוף פעולה עם שפ"י ( שירות פסיכולוגי ייעוצי ) במשרד החינוך , תוך הדגשת תפקיד הייעוץ בהובלת התכנית בתוך בתי-הספר ובהלימה לחוזרי מנכ"ל . בהטמעת התכנית בשטח משתתפים גם מדריכי אח"מ המחוזיים , והיא קשורה גם לערוצים אחרים , כמו מוזיקה , שפות ועוד . התכנית תומכת בהפחתת המדדים של שאלוני אח"מ ומיצ"ב העוסקים ביחסים החברתיים בכיתה ובבית-הספר , והיא מתמקדת בנושאים כגון חרם , איומים , לעג והצקות . כדי ליישם את התכנית בצורה מיטבית ולממש את מטרותיה דרושה היערכות מערכתית , אשר תוביל ליישום ערכי התכנית בכל הרמות : מנהל בית-הספר , הצוות החינוכי , ההורים והתלמידים . חשוב שכל המעורבים יכירו את התכנית ויישמו את הכלים ואת העקרונות שלה בחיי היום-יום . מומלץ לשתף את ההורים וליזום התנסויות משותפות בתוכני התכנית , כדי ליצור תיאום בין מעגלי ההשתייכות השונים של הילדים - בית-הספר והבית . הצלחת התכנית תלויה במידה רבה במידת המחויבות של הנהלת בית-הספר , ובמעקב השוטף שלה אחר הטמעת התכנית . יועצת בית-הספר תקבל הכשרה מיוחדת בנושא , והיא תוביל את המהלך היישומי ברמה הבית-ספרית . פיטר יארו , בהקדמה לתכנית : "ביכולתנו ליצור דרך חיים צודקת , אכפתית ובטוחה יותר . "לילדינו יצירת שינוי תרבותי בכיתה או בבית-הספר היא תהליך שמצריך זמן , סובלנות והתמדה . תקוותנו היא שהפעילויות המוצעות כאן , כמו גם התכנים של בין הצלצולים ושל תכניות דומות אחרות , יהיו גשר להפיכת החינוך החברתי , הרגשי והערכי , לחלק קבוע מתכנית הלימודים ומן הפעילויות בבתי-הספר בארץ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר