|
עמוד:11
" כיפה אדומה" מנקודת מבטו של הזאב . באמצעות הסיפור ושאלות מנחות בדף לתלמידים , התלמידים מזהים את עמדותיהם של שני הצדדים בסכסוך - כיפה אדומה מחד גיסא , והזאב מאידך גיסא . בשיעור השני של היחידה התלמידים מאזינים לסיפור "סתם , "בצחוק שבו תלמיד פוגע בחברו כשהוא מכנה אותו בשם גנאי , למרות שהוא מתכוון לעשות זאת רק . "בצחוק" בזוגות , התלמידים מש חקים משחק תפקידים שבו הם מתנסים בהצגת עמדותיהם , כאילו היו הדמויות בסיפור הזה . השיעור מסתיים בשיחה על סכסוכים שהתלמידים נתקלו בהם בחייהם האישיים . מטרתה של יחידה : 2 הסלמה בסכסוך , היא ללמד את התלמידים מדוע סכסוכים מסלימים . בתחילת השיעור הראשון , המורה מצייר / ת על הלוח סולם ומסביר / ה מדוע אנחנו אומרים שסכסוכים . "מסלימים" גם בדף לתלמידים מופיע סולם המסייע בהבנת ההתפתחות של סכסוכים : התלמידים מסדרים על שלבי הסולם את האמירות של תום ומיכל מהסיפור "זה המקום שלי , " ! שמתווכחים על מקום הישיבה שלהם בכיתה . כך הם לומדים לזהות את גורמי ההסלמה בסכסוך , מתוך כוונה למנוע את ההסלמה רגע לפני שהיא מתרחשת . בשיעור השני , כל תלמיד בוחר בצבע כלשהו אשר מייצג בעיניו סכסוך , ולאחר מכן התלמידים כותבים דו-שיח המתאר סכסוך בין שתי חברות בהפסקה בבית-הספר . הם משוחחים על האירוע שכתבו , מצביעים על נקודות המבט השונות של שתי החברות , ומציעים הצעות לפתרון הסכסוך ביניהן . בסוף יחידה 2 מופיעה הזמנה למורה לבדוק עם התלמידים באיזו מידה הם עומדים ביישום חוקת ההתחשבות שקבעו בפרק השני , ולתקן את החוקה במידת הצורך . ביחידה : 3 יורדים מהסולם , התלמידים לומדים כיצד לבטא את עצמם בצורה שעשויה למנוע הסלמה של סכסוכים : בעזרת "משפטי . "אני הם מבינים שבניגוד ל"משפטי את / , "ה המבטאים ביקורת כלפי האחר / ת ועלולים "להעלות" את שני הצדדים בסולם הסכסוך - משפטים שמתחילים במילה "אני" ומתארים את הרגשות והמחשבות שלי באותו הרגע יכולים למנוע הסלמה של סכסוכים . התלמידים מתרגלים שימוש ב"משפטי אני" באמצעות העלאת שני מחזות בכיתה ובעזרת משחקי תפקידים בזוגות . לבסוף , התלמידים מביאים דוגמאות לשימושים ב"משפטי את / ה" וב"משפטי אני" בחייהם האישיים . הם גם מציעים דרכים נוספות לביטוי אישי , דרכים שיכולות לצמצם עד כמה שאפשר את הסיכוי שהצד השני ייפגע . יחידה : 4 נלחמים באלימות , מטפלת בנושא העמידה מהצד במקרים של אלימות . היחידה נפתחת בסיכום החומר שנלמד בפרק על סכסוכים . לאחר הסיכום התלמידים מתארים סוגים שונים של אלימות , צופים בסרטון "דובי אח שלך" מאתר בין הצלצולים , ודנים בשאלה מה לעשות כאשר רואים מישהו או מישהי שמתנהג / ת אל הזולת בגסות . בשיעור השני של היחידה הם קוראים בדף לתלמידים על אירוע שבו שני תלמידים צופים במקרה אלים . הם מתלבטים אם לדווח על כך למישהו מבוגר , ועונים על שאלות לגבי הצורך לשתף מבוגרים כאשר נתקלים במקרה של אלימות . בסוף השיעור מתפתח בכיתה דיון על דרכים נוספות למניעת אלימות . פרק : 4 לקבל את השונה הפרק הרביעי של התכנית נועד ליצור התייחסות סובלנית ונקייה משיפוט כלפי האחר , גם אם הוא שונה מאתנו בגיל , במראה , באופי , בעמדות וכדומה . יחידה : 1 הורים וילדים מדברים על שונות , מזמנת פעילות משותפת עם ההורים , במטרה לעודד את יישום המסרים של התכנית גם בבית . תחילה , כדי להדגיש את ההבדלים בין בני האדם , התלמידים וההורים משחקים "בינגו , "אנשים ומוצאים אנשים ( תלמידים או הורים ) הנבדלים מהם מכל מיני
|
שגרירות ארה"ב בישראל
|