עמוד:9

מבט מלמעלה : תקציר הפעילויות ארבעת פרקי התכנית מאורגנים ברצף המאפשר הבניה של תהליך הדרגתי לקראת יצירת סביבה אכפתית ומתחשבת בבית-הספר . פרק : 1 הבעת רגשות בפרק הפותח את התכנית ניתנת לתלמידים ההזדמנות לשתף ברגשות שחוו כאשר הם או מישהו אחר היו מטרה להתנהגות מזלזלת . יחידה : 1 איך אני מרגיש / ה ? - נפתחת בשאלה כיצד התלמידים מרגישים היום . בעזרת דירוג הרגשתם 10-1-מ ( מ"זהו היום הגרוע ביותר בחיי" ועד ל"היום אני מרגיש / ה הכי טוב , ( "שאפשר ולאחר מכן אף שיום הרגשתם , התלמידים מפתחים מודעות לעולמם הפנימי , והם מעשירים את אוצר המילים שלהם מתחום הרגשות . הפעילות שמגיעה מיד אחר כך קושרת בין הרגשות לבין האירועים שעשויים לעורר אותם : התלמידים משוטטים בכיתה , כל אחד מצויד בפתק שכתוב בו רגש או אירוע , ועליהם למצוא את התלמיד או התלמידה שמחזיק / ה בפתק המתאים לכתוב בפתק שלהם . בשיעור השני של יחידה , 1 התלמידים עובדים על דף לתלמידים שבו הם מנחשים איך הם היו מרגישים במצבים שונים . מתוך מילות הרגש שכתבו הם בוחרים רגש אחד , כותבים אותו בתוך קלף ומקשטים אותו בצבעים ובאיורים שמתאימים , לדעתם , לרגש המוצג . בסוף הפעילות כל התלמידים מרימים יחדיו את קלפי הרגש שיצרו , ובכך הם מדגישים את עושר הרגשות של בני האדם . בשיעור השלישי התלמידים משתתפים ב"מעגל , "רגשות שבו כל משתתף ומשתתפת משלימים את המשפט "אני מרגיש / ה שמח / ה ( או עצוב / ה ) כאשר . " ... יחידה : 2 רגישות לזולת , מזמינה את התלמידים לזהות את הרגשות של האחר / ת . היחידה נפתחת בהאזנה לשיר הנושא של התכנית - "אל תלעגו לי" - ובעיסוק בנושא לעג והצקות . בשיעור השני התלמידים מאזינים לסיפור "צביטה , "בלב שגיבורו חווה התנהגות מזלזלת ופוגעת מן הסובבים אותו . לאחר דיון על הסיפור והזדהות עם הגיבור - בשיעור השלישי התלמידים משתפים בסיפורים אישיים על הקנטה והצקות שבהן נתקלו בבית-הספר ובחייהם האישיים . לבסוף הם מציעים רעיונות לפעולות שהם יכולים לבצע באותו היום , פעולות העשויות לגרום למישהו להרגיש טוב יותר . כדי לעודד הבעה בריאה של רגשות גם בבית - בסיום היחידה מוצעת פעילות לביצוע בבית , עם ההורים . במסגרת הפעילות הזאת התלמידים מנחשים איך הוריהם היו מרגישים במצבים שונים ( בדומה לפעילות בדף לתלמידים "איך הייתם מרגישים אילו " ? ... ביחידה הקודמת . ( לאחר שבשתי היחידות הראשונות התלמידים מפתחים מודעות לרגשות שיכולים להתעורר כתוצאה מלעג , הקנטה , קריאת שמות גנאי , חוסר סובלנות וצורות נוספות של התנהגות מזלזלת - יחידה : 3 לנהל את הכעס , מוקדשת כולה להקניית כלים כדי למנוע התנהגות כזאת וכדי להתמודד עם רגשות שהיא מעוררת . בשיעור הראשון , לאחר קריאת הסיפור או השיר "המקום הסודי , "שלי התלמידים נזכרים באירועים שבהם חוו כעס , והם מדמיינים את ההשפעה של הכעס על הגוף . בשיעור השני התלמידים משחקים משחק שמטרתו למצוא את הקשר בין האירועים במציאות לבין המחשבות והפרשנויות שלהם על האירועים , אשר הולידו את הכעס . בשיעור השלישי התלמידים מתרגלים דרכים להירגע - באמצעות כתיבה , הפרחת בלונים ועוד . בסוף היחידה השלישית מוצע מודל להתמודדות עם הכעס בבית-הספר - הקמת פינת שלווה , שבה ניתן לקחת פסק זמן מסדר היום הרגיל , ולשוב אליו ממקום רגוע יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

שגרירות ארה"ב בישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר