עמוד:37

. 2 מדוע דוד לא בונה את בית המקדש ? בשמואל ב פרק ז ( עמ ' 163 בספר ) הבאנו ציטוט מדברי הימים המסביר מדוע דוד לא יהיה האיש שיבנה את בית המקדש . דברי הימים א ( פרק כח , פס ' " : ( 3 והאלהים אמר לי לא תבנה בית לשמי כי איש מלחמות אתה ודמים שפכת . " [ ... ] בסיכום פרק זה אפשר להוסיף את מעשה שפיכות הדמים שדוד עשה לא רק במלחמות . שמואל ב יב . 1 כדאי להדגיש את עוצמת חטאו של העשיר , אשר גזל מאדם אחר שהוא איש עני . . 2 פרשנות : רש " י , בפירושו לסיפור בעקבות חז " ל , ראה במשל כבשת הרש ייצוגים שונים של " יצר הרע " - בדמות ההלך ובדמות בעל הבית העשיר . מכאן אפשר לנווט את הדיון למושג " יצר הרע . " . 3 חלקן של הנשים בנבואת העונש : כדאי לשים לב לכך שבמקרה זה העונש שונה מהחטא , בהקצנה ובהחצנה . דוד שכב עם בת שבע בסתר , אבל נשותיו של דוד ישכבו עם אחרים בגלוי , לאור השמש ( כפי שאכן מסופר בהקשר של אבשלום , בשמואל ב פרק טז : " וטחו לאבשלום האהל על הגג וטבא אבשלום אל פלגשי אביו לעיני כל ישראל . ( " הערות : 7-4 . 4 הצעה לדיון - תגובת דוד לחטאו מול תגובת שאול לחטאו : החטא המוסרי של דוד חמור בהרבה מהחטא של שאול , אבל התגובה של דוד היא חרטה והמשך תפקוד . שני המנהיגים נכשלו , אולם תגובתו של דוד אפשרה המשך מנהיגות , לעומת תגובתו המהססת והמתחמקת מאחריות של שאול . . 5 הצעה לסיכום הפרק : אפשר לקשר את סוף הסיפור , שבו דוד נקרא על ידי יואב לסיים את כיבוש רבת עמון , לתחילת פרק יא , שבו דוד לא יצא לקרב . זוהי סגירת מעגל , אבל שימו לב שהמעגל כאן הוא רחב מאוד ... . 6 הצעה לדיון מסכם בסיפור דוד ובת שבע : למה התנ " ך מספר לנו את הסיפור הזה ? הרי בעצם הסיפור מציג את דוד באור שלילי , מעט מביך ואישי ... שמואל ב יג - רקע לפרק יד כדי להבין את פרק יד יש לדעת את המתרחש בפרק יג . בפרק יג מסופר על ארבע דמויות הקשורות בבית דוד : דוד המלך ושלושה מילדיו - אמנון , בנם של דוד ואחינו עם היזרעאלית , תמר , בתם של דוד ושל מעכה בת תלמי מלך גשור , ו אבשלום , גם הוא בנם של דוד ו מעכה . אמנון , אחיהם למחצה של תמר ושל אמנון , אונס את תמר . כעונש על המעשה , אבשלום רוצח את אמנון . לאחר מכן אבשלום בורח אל ארץ גשור , אל סבו . דוד , האב , לא מגיב מעשית על מעשה האונס של אמנון , ולאחר שאבשלום בורח , משתמע מתוך הפסוקים כי תגובתו העיקרית של דוד היא אבל על מות אמנון ולא דאגה לאבשלום או דאגה לשלומו . את פרק יג , על אף שהוא מופיע רשמית בתכנית הלימודים , לא הבאנו בספר לתלמיד , מתוך מחשבה שעיסוק בנושא האונס הוא קשה ובעייתי בכיתה ה . הבנת המשך רצף הסיפור על בריחת אבשלום ועל מרד אבשלום אפשרית גם ללא הכניסה לפרטי סיפור האונס . את תמצית הסיפור הבאנו בתחילת הקומיקס של פרק יד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר