עמוד:23

. 4 בדיון בכיתה כדאי להדגיש את סדר הבשורות , ואת הפער בין הציפייה לבשורה שתפיל את עלי - מות בניו , לבין הבשורה שבפועל גורמת למותו - לקיחת הארון . אפשר לפתוח לדיון את הממד הערכי - לא ממקום שיפוטי לגבי עלי , אלא ממקום של למידה על הערכים החשובים לו במסגרת תפקידו . . 5 הצעה לדיון מסכם : מה הם המניעים מאחורי הבאת ארון ה ' למלחמה ? כיצד מתמודדים במצב שבו ה " נשק המנצח " מאכזב ? מה הסיפור מלמד את המאמינים על כוחו של " חפץ ?" ומה ילמד ההמשך על כוחו של האל מול חפצים אחרים ? שמואל א ה . 1 לקראת פרק ה : רצף העלילה בפרק ה מובא בקומיקס . עיקרי הפרק : א . ההבדל בין סוג האמונה של הפלישתים לבין סוג האמונה של ישראל , וכמובן , ניצחון האמונה הישראלית וכוחו המאגי של ארון ה . ' ב . הסבר עלילתי - כיצד חזר הארון לידי ישראל לאחר שהפלישתים לקחו אותו כ " שבוי " במלחמה בפרק ד . את פרק ה ננצל להרחבת העיסוק בתרבות הפלישתית . מומלץ להיעזר בדפי העבודה לתלמיד בחוברת ההעשרה . שמואל א ז ( פס ' ( 17-15 , 2-1 . 1 על פי תכנית הלימודים : בפרק זה לומדים את פס ' 17-15 . , 2-1 . 2 פס ' : 2 עקרונית - כדאי לפתוח את השאלה . אולי תלמידים שונים ימצאו בשורות שונות ואת טיבן . ההדגש שאנו מציעים - לאחר כל כך הרבה שנות מלחמה , פיצול חברתי ומנהיגות מקומית של שופטים , סוף סוף יש תקופה יציבה , זמן ארוך של אמונה אחת , מאוחדת , סביב אל אחד . . 3 " וינהו - " בא כנראה מהשורש נ . ה . י , שמשמעו " בכי . " בהקשר זה אפשר להבין את " וינהו " כ " ילכו אחרי , " ונראה שבכך נסתפק בכיתה ה ... . 4 מילה מנחה : שפט - פס ' . 17-15 אפשר להתייחס למחויבות של שמואל לתפקיד השופט בכך שהוא הולך פיזית ממקום למקום , נותן מענה לכולם . . 5 הרעיון המרכזי : המילה המנחה " שפט " מכוונת להבנת הסדר החברתי - יש שופט ברור , מערכת חוקים ברורה ומקובלת . ייתכן שבהשפעת המתואר בפס ' - 2-1 קבלת כל העם את חוקי ה . ' עוד כדאי להדגיש את הבלעדיות של תפקידו של שמואל כשופט - על פי הפסוקים האלה , שמואל היה השופט היחיד . עוד כדאי לציין את המחויבות של שמואל ואת סגנון השיפוט שלו - הוא " מסתובב בשטח , " ולא מחכה שיפנו אליו . שמואל א ח . 1 זה הרגע להציג דוגמאות של שופטים - ברק , אהוד בן גרא , שמשון ועוד . . 2 תפקיד נוסף של שמואל - שופט . . 3 אפשר לעגן אמירה זאת באמצעות פרק ח , פס ' - 3 המתאר את ההתנהגות הקלוקלת של בני שמואל , המטים משפט ולוקחים שוחד . ההפניה לפסוק זה אמנם מקדימה את המאוחר , אבל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר