|
עמוד:13
. 4 א . עקרונות דידקטיים בפיתוח הספר תכנון הלימודים - התמודדות עם הספק החומר המציאות מכתיבה לעתים סדר שונה מן המתוכנן , ולעתים לא מספיקים לסיים ללמד את כל הפרקים הנדרשים בכיתה ה . ספר הלימוד שמואל מציע אמצעים שונים להתמודדות עם בעיית ההספק . האמצעי הראשון הוא לכאורה טכני - הכללת כל הפרקים הנדרשים על פי תכנית הלימודים לכיתה ה בספר אחד , למרות שבתנ " ך עצמו מדובר בשני ספרים ואף בשלושה ( כולל 2 הפרקים מספר מלכים . ( אמצעי זה מאפשר היכרות של הלומד עם התכנית השנתית . אמצעי זה אף מקל על המורה לתכנן את ההוראה לאורך שנת הלימודים בהתחשב במציאות הבית- ספרית . להבאת כל פרקי הלימוד בספר אחד יש סיבות נוספות : סיבה מקראית- מחקרית - שלפיה אין הפרדה בין ספר " שמואל א " לבין ספר " שמואל ב , " אלא הם ספר אחד שחלוקתו לשני חלקים היא חלוקה טכנית בלבד . סיבה דידקטית - מכיוון שתכנית הלימודים דורשת את הוראת מכלול הפרקים , מן הראוי שספר הלימוד יציג לפני הלומדים והמלמדים את סך כל הפרקים כמכלול אחד , כיחידה שלמה אחת . האמצעי השני הוא ההתמקדות במסרים העיקריים של כל אחד מהפרקים . המטרה של הוראת . 4 רציונאל הפיתוח - דידקטיקה , ערכים וקומיקס ... והביטויים המומלצים ללמידה בע " פ . גם איורי הקומיקס מלווים בציטוטים חשובים מן הפסוקים , ולעתים הניבים מופיעים בדיאלוגים בין הדמויות המאוירות . להכיר את רצף השתלשלות האירועים שבסיפורים . לטובת השגת היעד הזה , אנו מציעים כמה אפיקי הוראה : הבסיסי - קריאת הפרקים מתוך התנ " ך . הבאת העלילה באמצעות איורי הקומיקס , ויצירת קישור בין הקומיקס לבין הטקסט המקראי באמצעות הפסוקים המצוטטים בראש כל " משבצת " קומיקס . הבאת רצף הסיפור על פי החלק של ההצעות להוראה והחלוקה ליחידות- משנה . חלוקה זאת מאפשרת לערוך סיכומי ביניים בין חלקי העלילה השונים . להכיר את הדמויות ואת האירועים המרכזיים הכלולים בחומר הלימוד , ואת מקומות התרחשותם , באמצעות מפה . כאמור , ההצעות להוראה מאפשרות היכרות עם הדמויות , עם האירועים ועם שיוך האירועים למיקומם הגאוגרפי .
|
|