עמוד:11

. 3 א . מטרות תוכניות וערכיות : להכיר ולבחון דמויות בתולדות העם , דוגמת האבות והאמהות , נביאים , שופטים , מלכים ודמויות נוספות . בספר הלימוד שמואל נכיר דמויות מרכזיות דוגמת שמואל , שאול , דוד , מיכל , אביגיל , יואב בן צרויה , בת שבע , אבשלום , אחיתופל ושלמה . נכיר גם דמויות משנה דוגמת נבל , בעלת האוב ועוד . להכיר את המקרא כספרות שלרוב אינה מעלימה ומטשטשת חולשות אנוש . ייחודו של ספר שמואל הוא בכך שהדמויות המתוארות בו הן דמויות אנושיות , מלאות רגשות וסתירות פנימיות , המתפתחות לאורך זמן . למשל , שאול ויחסו המורכב לדוד - לכך הקדשנו את הפרק " מאוהב לאויב ;" שמואל ויחסו האמביוולנטי כלפי שאול - לכך הקדשנו . 3 התאמת ספר שמואל לתכנית הלימודים במקרא לבית הספר היסודי תכנית הלימודים החדשה במקרא , התשס " ג , מפרטת את המטרות של תכנית הלימודים בבית הספר היסודי . נציג את המטרות ואת יישומן בספר הלימוד שמואל . כד [ ובעצם עד מל " א ב ] . ( כל אחד מהם מייצג במידה מסוימת שלב בתהליך ההתגבשות הלאומית , החברתית והמדינית של ישראל : שמואל מעוגן בתקופת המנהיגים השבטיים המקומיים , שתחום שלטונם מוגבל וסמכותם נובעת מסגולותיהם האישיות ומאופיים הכריזמטי . שאול מיטלטל במעבר המורכב והמיוסר משלטונם של מנהיגים מקומיים וארעיים לשלטונו של מלך אחד כלל- לאומי . דוד משלים את התהליך שהחל שאול , והוא מצליח ללכד את השבטים השונים לממלכה מלוכדת אחת ומייסד שושלת מלוכה יציבה , שתתמיד בקיומה מאות שנים . ( אמנם הממלכה עצמה תתפצל בימי נכדו של דוד לשתי ממלכות [ מלכים א , יא-יב , [ אולם מלכות בית דוד תמשיך ברצף , גם אם לאחר הפילוג רק על ממלכת יהודה , עד לימי צדקיהו - ימי חורבן בית המקדש הראשון , המתואר במלכים ב כה , ומתוארך לשנת 586-7 לפסה " נ . ( סביב שלוש הדמויות העיקריות הללו יש מערך מסועף של דמויות משנה , שהיחסים בינן ובין הדמויות העיקריות מאיר היבטים שונים בחיי האישים ובתולדות התקופה : עלי הכוהן , שאצלו מתחנך שמואל ; יהונתן בן שאול ומיכל אחותו , המנהלים מערכת יחסים מורכבת וטעונה עם דוד ; הנשים הרבות בחיי דוד , ובראשן מיכל בת שאול , אביגיל אשת נבל הכרמלי ובת-שבע אשת אוריה החתי ; שרי הצבא והיועצים של שאול ושל דוד ; ועוד רבים אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר