עמוד:13

יחד תפאורה או מעמידים תערוכה כיתתית . בשיתוף מסוג זה צצות ומופיעות גם יכולות שלא תמיד באות לידי ביטוי במסגרת דיונים פורמאליים בכיתה . לשיטתנו , שילוב האמנויות מטרתו בראש ובראשונה לקדם תהליכי למידה אצל ילדים . כמובן שהשתדלנו לא לחטוא לאמנויות ולשלב אותן בלימוד הטקסט מתוך כבוד והגינות , אבל לא התיימרנו להציג אותן במלואן לפני הילדים ולהכיר להם אותן על בוריין . הבנת תוצר דרך זו של לימוד מאפשרת להציע דרכים אחרות לקריאת טקסט , להתקרבות אל תכניו ולבחינת מרכיביו הלשוניים . תהליך של הכנת תוצר ( כתוב או דבור , מילולי , תנועתי או ויזואלי , ( הוא סיבה אמיתית לקריאה חוזרת ונשנית של הטקסט . הטקסט הוא הבסיס , הוא הדבר הקבוע , כל שלב בתהליך ההכנה של התוצר מעוגן בסיפור הכתוב , הוא נקודת המוצא והוא גם ה " סמכות " המכריעה והפוסקת ( על פיו יישק דבר . ( תהל > ד של הכנת תוצר מצריך קריאה קפדנית ומדויקת של כל מילה ומשפט בטקסט , והוא מוביל גם לקריאה מפרשת , מפענחת ומרחיבה שלו . תהליך של הכנת תוצר מזמין סוגים שונים של קריאה : קריאה מרפרפת בצד קריאה דקדקנית , קריאה קולית בצד קריאה דמומה , קריאה של הטקסט כולו בצד קריאת חלקי טקסט ועוד . תהליך של הכנת תוצר מעביר בטבעיות רבה את האחריות לקריאה אל התלמיד-הקורא ומזמין אותו ליזום מצבי קריאה . שאלות כמו : מה לקרוא ? מתי לקרוא ? כמה לקרוא ? איך לקרוא ? - שאלות כאלה עולות מתוך צרכים אמיתיים במהלך הכנת התוצר , והתשובות ניתנות על-ידי התלמיד-הקורא-היוצר . תהליך של הכנת תוצר משמעו העברה של טקסט מאופן ייצוג אחד לאופן ייצוג אחר ( מטקסט כתוב בסוגה אחת לטקסט כתוב בסוגה אחרת , מטקסט כתוב לטקסט ויזואלי או קולי וכר . (' בתהליך העברה זה התלמיד מבצע פעולות של תרגום ( משפת הטקסט לשפת התוצר ) ופעולות של רה-ארגון הטקסט באופנים השונים מארגונו המקורי . מצבי WMJ . ? -י . •/ : : •; תהליך הכנת התוצר מורכב ממהלכים , מעשיות ומפעולות , ואלה מזמינים ומזמנים מצבים וסוגים של שיח ( דבור וגם כתוב ) שאנחנו מעוניינים שהילדים יתנסו בהם . בדרך להכנה של תסכית , מצגת מולטימדיה , תפאורה , פנטומימה ותוצרים אחרים מתעוררות הרבה דילמות שהיוצר אמור להתמודד איתן - דילמות שצומחות מפענוח ומפרשנות של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר