עמוד:14

הטקסט הכתוב , ודילמות שנוצרות מפעולת היצירה , דילמות שמחייבות הכרעות על מנת להתקדם הלאה וגורמות לתלמיד לקחת יהמה לפתיחת השיח או להשתתפות בו . הדרך לקבלת ההחלטות מייצרת ומעוררת שיח ברמה מעשית ופרקטית ( שיח פרגמטי , ( שמטרתו למצוא פתרונות לבעיות שצצו במהלך היצירה , בצד דיאלוג עם טקסט ודיונים עיוניים , תיאורטיים ופילוסופיים על הטקסט ( שיח אורייני : ( מתנהלים ויכוחים בין השותפים , נעשים ניסיונות שכנוע , נאמרות מילות עידוד , מוערות הערות ועוד . פורום הלומדים הסביבה הלימודית שנוצרת באמצעות דרך לימוד זו ( הכנת תוצר ) היא סביבה חברתית תקשורתית , שכוללת אנשים , טקסטים , חפצים וחומרים ; שמתחוללות בה פעילויות מילוליות ולא מילוליות ; שמתרחשת במקום אחד או בכמה מקומות ; שלתלמידים שפועלים בתוכה יש אחריות לתהליכים ולתוצרים ; ושתפקיד המורה בתוכה הוא "להיות שם" כשצריך . הסוגים השונים של התוצרים האמנותיים המודגמים בסיפורי ההוראה יוצרים תנאים ללמידה שיתופית ומזמינים פורומים שונים ומשתנים של שותפים לעשייה וללמידה . למשל : כדי להגיש מונולוג ( הסיפור "האריה ( "והצבוע מתאים לעבוד באופן פרטני או בפורום קטן ואינטימי . הכנת תערוכה , לעומת זאת ( הסיפור "הסנאי , ( "והאריה מעצם מהותה מזמינה שיתוף פעולה בין הרבה יוצרים . בתהליך של תכנון התפאורה ובנייתה ( הסיפור " הקופה והכוורן (" משתנים הפורומים של הלומדים - תחילת התהליך בעבודה פרטנית ( כל ילד מכין סקיצה של התערוכה , ( המשכה בעבודה בקבוצה קטנה ( כל יוצרי הסקיצה של היער , למשל , ( וסיומה בעבודה משותפת של כל התלמידים ליצירת התפאורה ולהקמתה . מצבי למידה שיתופית שונים ומשתנים אלו מזמינים את המורה לסייע להיווצרות ספונטנית של קבוצות למידה במקרים אחדים , ולניווט התלמידים להתקבצות מכוונת במקרים אחרים . 0 ו 4 ות וס \ 11 ם הטקסט הסיפורי הוא נקודת המוצא של כל הדידקטיקה המוצעת כאן . נקודת מוצא זו מעוגנת במחשבה שנכון לחשוף את הילדים לאסטרטגיות שונות של קריאה ולספק להם הזדמנויות להתנסות בהן תוך כדי מפגש רגשי חווייתי עם סיפור , ושנכון לעשות זאת בדרך של יצירה , פעילות ועשייה . אנחנו מאמינים שתוצרי הלמידה של אותן התנסויות , כלומר אסטרטגיות הקריאה שנרכשות , ישרתו אותם גם בקריאה של טקסטים בסוגות ומסוגים אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר