|
עמוד:12
יצירה כדרך לימוד מסיכום של עשרות דיווחי מחקרים 1 ( מראה מקום בעמ ' ( 15 שנערכו בשנים האחרונות עולה שקיים קשר סיבתי בין הצגת טקסטים ( פעולת דרמה ) ובין מגוון של תחומים מילוליים ( הבנה , שיחזור סיפור , נכונות לקרוא , הישגים בקריאה , שפה מדוברת וכתיבה . ( תלמידים שהציגו טקסטים וגילמו בהם תפקיד דרמתי הושוו במחקרים אלה לתלמידים שקראו את אותם טקסטים מבלי שהציגו אותם . הקריאה בשילוב דרמה העניקה לתלמידים כישורים מילוליים שעזרו להם בבואם לעסוק בטקסטים ובחומרים חדשים . לנתונים אלה יש ערך רב בחינוך ( שבו כישורים מילוליים חשובים ומוערכים , ( שכן שינוי דרכי ההוראה על-ידי שילוב טכניקות של דרמה הוא פשוט יחסית מבחינת מאמץ ומבחינת הוצאות כספיות , ויש לכך השפעה חיובית משמעותית על הרבה תלמידים . לןב' 1 */ 0 מנ 1 ' 1 ת שילוב האמנויות ( דרמה , ציור , פיסול , תנועה ועוד ) בתהליך הלימוד , כפי שאנחנו מציעים , משמעו עיסוק בטקסט תוך כדי הכנה של תוצר אמנותי . כלומר , דרכי לימוד המשלבות אמנויות כבסיס הלמידה גופו ולא כתוספת ללמידה הרגילה . המשימה האמנותית , שמורכבת מתת-משימות , משמשת כאמצעי לקריאה חוזרת ונשנית של הטקסט תוך כדי הפעלת אסטרטגיות קריאה שונות ; ומזמינה מימוש של אינטלגנציות שונות . גארדנר מצביע על קיומן של כמה אינטלגנציות ( עם הדגשים שונים בכל אדם : ( לשונית , לוגית מתמטית , מרחבית , גופנית , מוסיקאלית , בין אישית ותוך אישית . בתהליך הלימוד ( שמתואר בסיפורי ההוראה ) השתדלנו לתת הזדמנות למימוש אינטלגנציות אלו באמצעות הצעות מגוונות לשילוב אמנויות שונות בהוראה . למשל : האינטלגנציה הלשונית באה לידי ביטוי ביצירה הכרוכה בכתיבה : עיבוד למחזה , המצאת עלילות , יצירת קומיקס וכתיבת יומן . האינטלגנציה המרחבית באה לידי ביטוי בהעמדת תערוכה או בעיצוב תפאורה . מה שנראה לנו משמעותי עד מאוד הוא מתן הזדמנות לטיפוח האינטלגנציה הבין אישית בחדר הכיתה . העשייה המשותפת של התלמידים , שהם אוכלוסייה מגוונת , עשויה לשכך את אי ההבנות והעלבונות אשר מציפים אוכלוסיות מעורבות במציאות שלנו . השונות בין התלמידים מיטשטשת מעט כאשר הם שותפים להכנת תסכית , מתכננים
|
|