עמוד:16

ד * שילוב אקטואליה בלימוד הנושא לנושאים רבים בספר יש ביטוי בחיי היום-יום ובאמצעי התקשורת , וחשוב מאוד לשלב חומרים אקטואליים במהלך הלימוד . לשילוב האקטואליה מטרות שונות : עדכון נתונים ותופעות . העשרת הנושאים הנלמדים . הבלטת הרלוונטיות של הנושאים הנלמדים . יישום החומר הנלמד . לימוד בדרך מעניינת . מטרות נלוות : היכרות עם שפת התקשורת ושימוש מושכל וביקורתי באמצעי התקשורת . אפשר לשלב אקטואלית בלימוד הנושא בדרכים שונות : א . לשלב ידיעות רלוונטיות לנושאי הספר באופן שוטף במהלך הלימוד ו בראשית השיעור , במהלכו או בסיומו . ב . לאסוף ולנתח קטעי אקטואליה בנושא מסוים . ג . "כתב-עת בנושא כדור הארץ" - אפשר לבחור קבוצה של תלמידים שתשמש מערכת של עיתון כיתתי או שכבתי , ולהכין מעין כתב-עת שיכלול אסופה של ידיעות , תמונות ואיורים . לכתבהעת אפשר להמציא שם , ואף להפיץ אותו בין תלמידי הכיתה והשכבה . ד . לבצע פרויקט אקטואלי מקיף שיתמשך לאורך הלימוד ויכלול שלבים אחדים : איסוף , מיון ועיבוד של מידע . הצעה למהלך של פרויקט אקטואלי : . 1 איסוף : כבר בראשית הלימוד , לאחר היכרות ראשונית עם נושאי הספר , מבקשים מן התלמידים לאסוף קטעי מידע ממקורות מידע שונים ולסמן על כל ידיעה את המקור והתאריך . כדאי שגם המורה עצמו ייקח חלק פעיל בתהליך האיסוף . . 2 מיון : התלמידים דנים בעקרונות מיון אפשריים וממייניס את הידיעות שאספו על-פי העקרונות שנבחרו . לדוגמה , מיון לפי פרקי הספר או לפי נושאים כלליים ( אסטרונומיה , גאולוגיה , גאומורפולוגיה ועוד . ( תהליך המיון יכול להתבצע במליאת הכיתה או בקבוצות . . 3 עיבוד החומר והצגתו : החומר יעובד על-פי כמה נקודות ( כולן או חלקן : ( זיהוי עיקרי הדברים . פירוש הדברים . קשר לנושאי הספר . קישור להתנסויות אישיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר