|
עמוד:20
ג . קריטריונים לניתוח הפעילויות לפניכם כמה קריטריונים לניתוח הפעילויות מזוויות שונות . ניתוח הפעילויות על-פי אמות מידה אלה עשוי לעזור לכם בבחירתו ובהתאמתן ללומדים השונים . כדי לבחון את סוגי הפעילויות השונים , יש לבדוק את מקומה של כל פעילות ברצף שבין גבוה לנמוך בכל אחד מן המדדים שיפורטו להלן . אך יש לזכור שייתכנו חיתוכים רבים בין המדדים השונים ואפשרויות רכות לצירופים ביניהם . לדוגמה , פעילות מסוימת יכולה לדרוש גס כישורי חשיבה גבוהים , גם יצירתיות , וגם זמן רב לביצועה , ופעילות אחרת יכולה לדרוש כישורי חשיבה גבוהים , יצירתיות מועטה וזמן ביצוע קצר . כישורי חשיבה יש בספר פעילויות הדורשות כישורי חשיבה לא מורכבים , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט הנקרא . יש פעילויות מורכבות קצת יותר , למשל . ? כאלה הדורשות איסוף מידע וארגונו מחדש בצורה אחרת - בטבלה , בתמונה , בסיכום וכדומה , מצריכות ניתוח של סוגיה פשוטה , או דורשות הסבר על תהליך בודד או על השוואה בין תופעות בעזרת מספר מוגדר ומועט של נקודות להשוואה . יש בספר גם פעילויות מורכבות המצריכות כישורי חשיבה מורכבים , כמו למשל : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . השתדלנו להמעיט בפעילויות הדורשות כישורי חשיבה לא מורכבים ו'יציטוט" של הטקסט . מרבית הפעילויות דורשות הפעלת כישורי חשיבה מורכבים יותר . עם זאת , חשוב לזכור ששאלות התומכות בהבנת הנקרא הן תנאי חשוב לביצוע מטלות הדורשות כישורי חשיבה גבוהים . לכן , חשוב שהמורים יהיו ערים למקרים שבהם יש צורך במתן פיגומים לתלמידים , ושיעשו זאת באמצעים שונים . דוגמאות פעילות הדורשת כישורי חשיבה פשוטים : 1 * 9 p 'f rtotia PT > an-9 k M ?> v- > ' /( ' iS'k תר / א ג' /? ? התלמידים נדרשים לזהות את המידע המופיע בטקסט ולבחור מתוכו את הגורם ההרסני ביותר . פעילות הדורשת כישורי חשיבה מורכבים יותר : התלמידים מופנים לחיפוש מידע במקורות מידע חיצוניים . יהיה עליהם למצוא את המידע הרלוונטי ולהתמקד רק בחלק ממנו .
|
|