|
עמוד:6
רציונאל התכנית תוכני הלימוד הנכללים בתכנית מושתתים על עקרונות המקצוע , וכן על התכנים , המיומנויות והערכים הנכללים בתכנית הלימודים החדשה בגאוגרפיה . כמו כן , יש בחומרי הלמידה מענה לדרישות מבחני המיצב המתקיימים בכיתות חי בתחום מדעי כדור הארץ . תוכני הלימוד מעודכנים בחידושי המדע האחרונים , והם עברו בדיקות מהימנות קפדניות בידי מומחים מהשורה הראשונה . עשרות הפריטים המופיעים בספרייה הווירטואלית של מטח ואלה שייתווספו אליה בעתיד יאפשרו להמשיך ולהתעדכן באופן מתמיד בחידושים המדעיים הצפויים . תוכני הלמידה מוקדו סביב תהליכים מרכזיים . בנושא האסטרונומיה התהליך המרכזי הוא מערכת הגומלין הנוצרת על-ידי תנועות הסיבוב העצמי וההקפה של הירח , של כדור הארץ ושל השמש והשפעתם על חיינו ( חילופי עונות השנה ; היום והלילה . ( בנושא הגאולוגיה , המוקד הוא סביב תנועת הלוחות כתהליך המסביר תופעות מקומיות ותופעות גלובאליות על פני כדור הארץ . בנושא הגאומורפולתיה , המיקוד הוא סביב תהליכים של בליה , סחיפה , הסעה והשקעה - תהליכים המעצבים את הנופים על פני כדור הארץ . אפשר להכין לוח קיר מתמונות נוף הממוינות לפי תהליכים של בליה , סחיפה , ה 0 עה והשקעה , ו / א 1 תהליכי קימוט , שבירה התרוממות ועוד . הודגשו יחסי הגומלין בין האדם לנוף . במקומות רבים הודגמו השפעת הנוף על האדם וההשפעה הנגדית של האדם על הנוף . כמו כן הודגמו היוזמה , התושייה , היצירתיות ויכולת ההמצאה של בני האדם בהתמודדות עם איתני הטבע ובשימוש בהם . לדוגמה , בהסבר תופעת הפיורדים נכללה p השפעתם על פיתוח התיירות והתחבורה בנורווגיה ( עמי ( 134 בתיאור סוגי הסלעים השונים שולב הסבר גם על השימושים השונים בהם לשירות האדם ( עמי 1 ( 76-82 בדיון על כוחה של הרוח הובהר המאבק המתמיד בין האדם לטבע באזורים של חוליות נודדות ( עמי ( 143 ו ובתיאור כוחם ההרסני של הרי הגעש , הובא סיפורם של תושבים החיים לפתחו של הר הגעש וזוב ( עמ' . ( 63
|
|