עמוד:

המקצוע העקרונות המנחים . 1 ביסוס חומר הלימוד על הגישה הרגיונאלית בגיאוגרפיה . כיצד ומדוע ? לפי הגישה הרגיונאלית הננקטת בספר זה לומדים אזור כיחידה שלמה , מהיבטים שונים , תוך הבנת הקשרים ויחסי-הגומלין בין התופעות השונות ( פיסיות ואנושיות ) הקיימות בו . בכל היבט מוקנים מושגי- היסוד והמיומנויות המתאימים , וכולם יחד מאפשרים להבין את התמונה האזורית בשלמותה . באמצעות הגישה הרגיונאלית הלומד רוכש כלים ללימוד אזורים אחרים . גישה זאת מתאימה לתחילת לימוד מקצוע הגיאוגרפיה , כי הגיאוגרפיה הרגיונאלית קרובה יותר לעולמו של הילד ונותנת בידיו כלים להבין ולנתח את סביבתו הקרובה . גישה זאת מאפשרת ללומד : - להבין את סביבתו ולפרש אותה . - להבין את מידת ההתערבות של האדם במרחב שהוא חי בו , ואת האחריות שעליו לקחת . - להבין את ההשפעה של העשייה בהווה , על העתיד . . 2 הדגשת עקרון יחסי-הגומלין בין האדם לסביבתו הטבעית . עיקרון זה בא לידי ביטוי בחומר הלימוד באמצעות ההדגשים הבאים : השפעת הסביבה הטבעית ( נוף , אקלים , מים ) על האדם ועל אורחות חייו , והשפעת האדם ואורחות חייו על הסביבה הטבעית . יחסי אדם- סביבה בעבר , בהשוואה להווה . ביטוים של יחסי- הגומלין בשטח : ביישובים , במערכות התחבורה , בתעשייה , בשירותי התיירות ועוד . . 3 מיקוד התכנים בגיאוגרפיה של שני האזורי ם בהווה . בספר מודגשים תופעות ותהליכים כפי שהם בהווה . נושאים היסטוריים נלמדים בספר כאשר הם מסייעים להבהיר תופעות בהווה . נושאים סיסטמטיים ( אקלים , כלכלה וכו ( ' נלמדים כאשר הם חיוניים להבנת שני האזורים בהווה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר