עמוד:12

שמואל ב ' פרק א : דוד מקבל את הבשורה על מות שאול ויהונתן לפני לימוד הפרק יש לפרש את המושג ' קינה ' – שיר אבל , הספד פיוטי על המת או על חורבן וצרה . יש להתייחס לקינות כמו ' שירת הים ' או ' שירת דבורה ' כ ' נכס צאן ברזל ' של מורשת העם . * לצד העמוד : הידעתם ? בספר הלימוד בע מוד , 44 נכתב : קינה היא חיבור בסגנון שירי והיא נועדה להביע עצב עמוק . לעתים העצב הוא על מותו של אדם קרוב , ולעתים - על א ירוע בעל משמעות לעם כולו . הקינה , כס גה ספרותית , מוכרת כבר מן התקופות הקדומות בתרבויות המזרח הקדום . לבד מקינת דוד על מותם של שאול ויהונתן , אנו מכירים בתנ " ך מגילה שלמה ששמה - מגילת איכה , שבה קינות על חורבן ירושלים ועל חורבן בית המקדש בידי הבבלים . שם ז ה ניתן לה בגלל שהיא נפתחת במילה ' איכה ' : ' איכה ישבה בדד העיר רבתי עם' . במסורת היהודית התקבע המנהג לקרוא במגילת איכה בתשעה באב , התאריך שבו מציינים את חורבן בית המקדש . המילה ' איכה ' היא צורה מוארכת של המילה ' . 'איך שתי המילים נועדו להביע צער , כעס וכאב . בקינת דוד חוזר על עצמו שלוש פעמים המשפט ' איך נפלו גיבורים' . השורש נ . פ . ל אופייני לקינה והוא מתאר מוות בשדה הקרב . דוגמה זו ' הידעתם ' בספר לתלמיד היא אופיינית לדרכנו להפנו ת את תשומת הלב של הלומד ולהרחי ב א ת דעת ו מן הנלמד , מהתנ " ך , למעגלים נוספים ורלוונטיים . זוהי דוגמה ל טיפול לשוני , ל הרחבת הדעת , ל מסורת ולתנ " ך . קינת דוד על שאול ועל יהונתן היא מן הדוגמאות המופלאות של השירה המקראית . למרות ביטויים קשים שנמצאים בקינה ולמרות מילים רבות שיש להסביר את מובנן , הרי שהרגשות והמחשבות שביקש מח ר הקינה להעביר לנו אינן צריכות כל הסבר . קינת דוד היא מן הטקסטים המקראיים היפים ביותר ומן הטקסטים המכוננים של התרבות העברית בארץ ישראל . בהזדמנויות שונות מרבים להשתמש בטקסט זה . על כן אנו ממליצים להקדיש תשומת לב מרבית ללימוד הקינה , להבנתה ולדיון על המשמעויות התרבותיות הקשורות בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר