עמוד:14

ב . סיעור מוחות הפסיכולוגיה של הלמידה מדגישה כי כל למידה חדשה מבוססת על ידע קודם ומשתלבת בו . כדי שהלמידה החדשה תיטמע במבנה הקוגניטיבי הקיים אצל הלומד , חשוב לבצע מהלך מכוון של קישור בין הישן לחדש . אחת הטכניקות המתאימות לכך היא " סיעור . "מוחות באמצעותה הלומדים מעלים ידע , עמדות ותחושות סביב נושא בדרך אסוציאטיבית , והחומר החדש ייטמע במערכת מוכרת של הקשר ים ותתאפשר למידה משמעותית . טכניקה זאת מאפשרת השתתפות פעילה של מרבית התלמידים בכיתה , שכן היא מעודדת אסוציאציות אישיות , שהן נחלתו של כל תלמיד . א . קריאת כותרות וכותרות משנה לכותרות יש חשיבות בכל טקסט , והן עשויות לסייע להבנת הטקסט ולארגונו . תלמידים רבים נוטים לדלג על הכותרות , ולכן פעילות מכּוונת העוסקת בכותרות עשויה לתרום להבנת הרעיונות המרכזיים ולהתמקדות בעיקר . הכותרות שבטקסט מוסרות ללומד תמצית של מידע , והן יכולות לשמש נקודת מוצא טובה לתיאום ציפיות ולהעלאת שאלות . תלמיד ששואל שאלות לפני קריאת הפרק הוא תלמיד פעיל ומעורב בלמידה . שאילת השאלות בשלב ראשוני זה של תהליך הלמידה תיתן למורה גם הזדמנות לברר מהו הידע הקודם של התלמידים בנושאים המרכזיים של הפרק . הצעה למהלך פעילות - במליאת הכיתה או בקבוצות : . 1 קריאת הכותרות של סעיפי הפרק וניסוחן כשאלות . התלמידים יכולים להעלות גם שאלות נוספות שהם מצפ ים לקבל עליהן תשובות במהלך לימוד הפרק . . 2 ריכוז השאלות שהעלו התלמידים . . 3 חיפוש התשובות בפרק . אם התלמידים אינם מוצאים תשובות לשאלות , אפשר לבקש מהם לשער מדוע החומר חסר . . 3 תהליכי הוראה- למידה הספר " ישראל במאה " 11-ה מציע סביבת למידה עשירה , אך רק בעזרתכם , המורים , אפשר להפיק ממנה את המירב . אחד האמצעים הוא הפעלת מגוון של טכניקות ודרכי הוראה . הפעלה כזו משלבת דרכי למידה שונות שעשויות להתאים לתלמידים שונים , ועשויה להגביר את המוטיבציה , העניין , הידע וההבנה של הנושא הנלמד . לפניכם כמה דוגמאות לדרכי הוראה - למידה העשויות להתאים להוראת התכנית . דוגמאות אלה הן בבחינת המלצות ובוודאי אפשר להשתמש בדרכים מגוונות אחרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר