|
עמוד:15
דפי מושגים לגבי כל מושג - אפשר להכין דף שבו התלמידים מסבירים וממחישים את המושג באמצעות תמונות , איורים , כתבות , מושגים נלווים , הבעת דעה ועוד . הכנת דף מושג הופך היא פעילות אקטיבית והתנסות מעשית חשובה בתהליך הלמידה . לתשומת לבכם : - חשוב להכין לתלמידים דף ובו הצעות רבות לדרכים שונות להמחשת המושג . - לצורך הכנת הדף אפשר להשתמש במפתח המושגים , המכיל הפניות למרבית המקומות בספר שה מושג מופיע בהם . - אפשר לאסוף את דפי המושגים בקלסר כיתתי . - מדי שבוע אפשר להציג בפינת המושגים דף מוצלח במיוחד . - בעזרת דפי המושגים אפשר לחזור על המושגים שנלמדו . מיפוי מושגים מפת מושגים היא תיאור גרפי של מושגים ושל הקשרים ביניהם . הכנת מפת מושגים דורשת מן הלומד לה תמקד בהבנת המושגים שהוא עוסק בהם , ולברר את משמעותם של מושגים שעדיין אינם ברורים . כן עליו לבחון את הקשרים שבין המושגים , ולחזור ולבחון את יחסי ההירארכיה ביניהם . כל אלה עשויים לתרום ללמידה משמעותית . את מפת המושגים יוצרים בשלושה שלבים : א . מזהים את המושגים ה מרכזיים בטקסט הנלמד . ב . ממיינים את המושגים לקבוצות . הצעה למהלך פעילות - ביחיד , בקבוצה או במליאת הכיתה : . 1 התלמידים מעלים אסוציאציות אישיות . אם הפעילות מתנהלת בקבוצה או ב מליאת הכיתה , אוספים ומארגנים את האסוציאציות בקבוצות על ידי איתור כפילויות וחפיפה ומיון לקטגוריות . . 2 על סמך האסוציאציות שהועלו ומוינו אפשר להעלות השערות לגבי תוכני הלמידה הצפויים או להציב שאלות שיובילו למעורבות רבה יותר בלמידה . בסיום לימוד הפרק חשוב לחזור לסי עור המוחות המקורי , להרחיבו באמצעות הידע החדש ולהשמיט את המיותר והמוטעה . ג . הקניית מושגים הספר מציג מושגים רבים ו חשובים בגיאוגרפיה . חשוב להתאים את הקניית המושגים ליכולת ההפשטה וההכללה של הלומדים ולידע הקודם שלהם . המושגים מופיעים בטקסט ומוגדרים בשוליים השמא ליים של הדף , והם מופיעים גם בסוף הספר , במפתח מושגים . קיימות שיטות שונות לביסוס ולפיתוח הבנת המושגים . נמליץ על שתי דרכים : דף מושג ומיפוי מושגים .
|
|