עמוד:14

ההגדרה הניטראלית כביכול של מטרות ויעדים מקפלת בתוכה מטען ערכי , המקדם רעיונות מסוימים , אידיאולוגיות שונות ולעיתים הפיתוח והתכנון פועלים לטובת קבוצת אנשים על חשבון קבוצה אחרת . לאור ביקורת זו ניתן לסווג היום את הכלים והאמצעים העומדים בפניי אלה הרוצים לקדם תהליכי תכנון ופיתוח לשתי קבוצות עיקריות . הראשונה הנה תהליכים המשתמשים בכלים ואמצעים המאופיינים לגישות own op-ד ר . קרי , שהתהליך מובל ומנוהל על ידי המוסדות ובעלי המקצוע והם אלה המקדמים אותו ; לבין השנייה , שהנה תהליכים המשתמשים בכלים ואמצעים כלים המאופיינים לגישות p om-ר פפ o ד . קרי , תהליכים שהיוזמה להפעלתם או התשומות המרכזיות מגיעות מהשטח עצמו . כלים ואמצעים אלה , מקבלים ביטוי במגוון סוגי הון . יש להדגיש כי סוגי ההון השונים המניעים תהליכי תכנון פיתוח מקבלים משמעויות שונות בהקשרים השונים , שכן , לדוגמה , ההון הפיזי באזור מסוים ייחודי ושונה מזה המאפיין סביבות אחרות . בדומה , כל סוגי ההון ניזונים מההקשר בו הם נתונים , ובזאת למעשה יוצרים את אתגרי התכנון העומדים על סדר היום בכל אזור , זמן ומרחב . פיתוח ותכנון מרחבי ברמות גיאוגרפיות שונות הפיתוח והתכנון המרחבי באים לביטוי ברמות גיאוגרפיות שונות : בינלאומית , אזורית , ארצית , מחוזית ומקומית . הצגת תהליכים אלה בקני המידה השונים יתבצע תוך הצגת דוגמאות לתהליכי פיתוח ותכנון מרחבי ממקומות שונים בעולם , מזמנים שונים , בקני מידה שונים וברמות הצלחה משתנות . הרעיון הוא להביא את התלמידים להבנה לגביי מהותם של תהליכי פיתוח ותכנון מרחבי והיכרות איתם . דוגמאות אפשריות : רומא , סין ( העת העתיקה , ( לידס , הולנד , אינקה או מאיה , האיחוד האירופי , איחוד האמירויות הערביות , סין , הודו , בריה"מ , מדינות מזרח אירופה כיום , ארה"ב , האיחוד אירופי , מדינה באפריקה . נשאלת השאלה - אם תרומתם של תהליכי פיתוח ותכנון מרחבי חשובה כל כך , ואם יש ידע רב כל כך כיצד ליישמם – מדוע תהליכים רבים לא מצליחים ואזורים רבים מצויים ברמת פיתוח נמוכה ? למה יש שונות גיאוגרפית בין מדינות העולם השונות , בין חבלי ארץ , ואף בין חלקים שונים באותה עיר ? מדוע יש כיסי עוני ? ומדוע יש ביקורת רבה על תהליכים אלה ? תהליכי פיתוח ותכנון מרחבי מתכווננים לטווחי זמן שונים . השימוש בטווחי זמן שונים בתהליכים שונים נועד להגדיר את פרקי הזמן בו התכנית או הפיתוח יתממשו . פרקי זמן אלה לעיתים נועדו לשרת את היכולת האמיתית של התהליכים להבשיל ולהתממש אך לעיתים פרקי הזמן נועדו לשרת מטרות מניפולטיביות של בעלי עניין שונים . תהליכים אלה נבנים במקרים רבים על תסריטים שונים לעתיד , המנחים את תהליכי הפיתוח והתכנון המרחבי . אך קיימים חסמים רבים העומדים בפני המתכננים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר