עמוד:9

כאשר מוצגים תהליכי שינוי שחלים לאורך זמן באופן סכמאטי , לדוגמה , התפתחות של מטרופולין , תהליך התברגנות . מפות לפיתוח מיומנויות של הפקת מידע ממפות , פירוש המידע , ניתוחו ויישומו יש מקום חשוב בהוראת המקצוע . לפיכך , הספר כולל מגוון של מפות רלוונטיות לנושאים הנלמדים בו . המפות שורטטו בידי קרטוגרפים מקצועיים והן עומדות באמות מידה קרטוגרפיות תקניות . המפות מאפשרות : בחינה של הביטוי המרחבי של התופעות המוזכרות בטקסט , כמו למשל , כיווני היצוא של סין , תפרוסת המחצבים בעולם , ערי עולם , שיעור הבערות וכדומה . מציאת הקשר בין כמה תופעות המופיעות באותה מפה – למשל , שיעור העיור במדינות העולם ותפרוסת ערי ענק . מציאת הקשר בין תופעות רלוונטיות במפות שונות - לדוגמה , המתאם בין מפת שיעור הריבוי הטבעי , גובה התמ"ג , וגובה אינדקס הפיתוח . ספר הלימוד , והפעילויות שבו מעודדים תרגול וחיזוק מיומנויות שימוש במפות . התלמידים נדרשים לחפש מקומות ותופעות , להפיק מידע ממפות ולהסיק מסקנות מעיון בהן . דיאגרמות וגרפים בספר הלימוד הוצגו נתונים סטטיסטיים רבים באמצעות גרפים , דיאגרמות וטבלות . כך לדוגמה : נושא כגון מדידת רמת פיתוח של מדינות מחייב שימוש רב ומושכל בנתונים מסוגים משונים . הנתונים מעודכנים לשנים האחרונות ומסתמכים על מקורות מהימנים ומוסכמים בתחום הדעת . לנתונים הסטטיסטיים חשיבות רבה בתחום הדעת שכן הם מספקים ללומד מידע כמותי על ממדיהם של התופעות והתהליכים הנלמדים , מאפשרים השוואה ביניהם , הסקת מסקנות והשערות לגבי מגמות עתידיות . הפעילויות משמשות ככלי לתהליך ההוראה-למידה ספר הלימוד כולל מאגר גדול ומגוון של פעילויות . אפשר למיין את הפעילויות בספר לפי מדדים שונים : מועד השימוש בפעילויות : חלקן מיועדות להכנה לקראת תהליך הלמידה , חלקן מיועדות למהלך תהליך הלמידה וחלקן פעילויות סיכום והרחבה ( וראו על כך גם בפרק הרציונל . (

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר