עמוד:8

הגלובליים בעולם , וובתחום העיר ישנה הרחבה בנושא אי החום העירוני – המבהיר את השפעתו של התהליך האורבני על האקלים . חקרי מקרה במקרים מסוימים , נכללים בפרקים חקרי מקרה הממחישים באופן נרחב יותר את התהליך או הנושא הנדון . לדוגמה סיפורה של ימת ארל מייצג את צדדיו השליליים של פיתוח יתר , וסיפורו של אגמון החולה מייצג את הפיתוח המקיים . מקורות מידע חזותיים בספר הושם דגש על אמצעי הדגמה והמחשה להבהרת התכנים ; הוא כולל שפע של אמצעים חזותיים מגוונים – מפות , תמונות , ואיורים . בגיאוגרפיה בכלל , ובנושאי הפיתוח והתכנון המרחבי בפרט - יש חשיבות עצומה לאמצעי המחשה והדגמה חזותיים . אמצעים אלה מסייעים להבנת תהליכים , ובנוסף הם מעניקים ללומד הזדמנות לפתח מיומנויות הפקה ועיבוד של מידע ממקורות מגוונים . בנוסף , השימוש באמצעים החזותיים המגוונים מאפשר לתלמידים שסגנון הלמידה שלהם אינו טקסטואלי דווקא אלא ויזואלי – לקלוט ולהבין את התכנים קשים ללמידה . האמצעים החזותיים שייכללו בספר הלימוד הם : תמונות התמונות שולבו בספר במטרה להביא את הביטוי החזותי המיטבי לתופעות ולתהליכים הנידונים , והן מאפשרות להשיג כמה יעדים לימודיים : להמחיש ולהדגים את התופעות והתהליכים על-מנת לסייע בפיתוח והבניה נכונים של המושגים שעל התלמידים לרכוש . לקרב את מושאי הלמידה אל התלמידים , ו"להכניסם" אל תוך חדר הכיתה . התלמידים יכולים לדלות מידע רלוונטי מן התמונות ולעמוד על הקשר שבינן לבין התופעה או התהליך המוסברים בטקסט . התלמידים יכולים להשוות בין תופעות דומות המתרחשות במקומות שונים . איורים לאיורים חשיבות גדולה במקומות שבהם מתגלות מגבלות של התמונות המצולמות . השימוש באיורים בספר קיים במקרים הבאים : כאשר יש צורך להמחיש תופעות ותהליכים באמצעות מודלים – לדוגמה , מודל התמורה הגאוגרפית , מודל מגבלת הצמיחה , חתך מחירי קרקע בעיר .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר