עמוד:7

. 0 פירוט המרכיבים הדידקטיים והמאפיינים המיוחדים לספר הלימוד המידע אקטואלי ורלוונטי בספר נכללים נושאים אקטואליים ואירועים הנמצאים על סדר היום העולמי . נושאים אלה הם מעוררי עניין ומקרבים את התלמידים אל חומר הלימוד . דוגמאות רבות לאירועים אקטואליים שובצו בתוך הטקסטים לשם המחשה והבהרה . חלק מהמידע הכלול בספר שנוי במחלוקת , והוא מוצג בפני הלומד כדילמה . כך למשל מוצגת השאלה האם תהליכי הגלובליזציה משפרים את מצבן של המדינות המפותחות והפחות מפותחות כאחד ; או דילמות הקשורות לתהליכי פיתוח ותכנון במרחב העירוני כגון : פיתוח מול שימור , תחרות על שימושי קרקע וניגודי אינטרסים בין גורמי הפיתוח והתכנון . הטקסטים והמושגים משקפים את תחום-הדעת גיאוגרפיה הנושאים הכלולים בספר לימוד זה הם בחלקם , מופשטים ומורכבים . כדי לאפשר לתלמידים להבינם , ייעשה מאמץ לנסח את הטקסטים בדרך פשוטה ובהירה , לכתבם כטקסטים קצרים ככל האפשר ולהקפיד על רצף לוגי בין המשפטים והפסקאות . יחד עם זאת , הטקסטים נכתבו ב"שפת , "הגיאוגרפיה שפה שהיא עשירה במושגים , ויש בה פוטנציאל להעשרת "ידע העולם" של הלומדים , שפתם ואוצר המילים שלהם . מכיוון שהמושגים הם אבני דרך חשובות ביותר להבנת נושאי הלמידה , הם קיבלו מקום מיוחד בספר . המושגים המופיעים בטקסט הוסברו והוגדרו בשולי הטקסט ( סמוך למקום בו הם מופיעים בטקסט , ( ובמקרים של מושגים קשים במיוחד נוספה המחשה והדגמה באמצעות תמונה או איור . כמו כן , פעילויות שונות מכוונות לחקירה ולהפנמה של המושגים . המידע מוצג באמצעות מקורות מידע מגוונים בספר משולבים מקורות מידע מגוונים , חלקם טקסטואליים וחלקם חזותיים , וישנה הכוונה לשימוש מושכל במקורות המידע ולרכישת מיומנויות של אוריינות מידענית . מקורות מידע טקסטואליים הטקסט המרכזי כולל מידע חדש ועדכני , הכולל ממצאי מחקרים ונתונים סטטיסטיים מעודכנים . בנוסף לטקסט המרכזי ולדוגמאות הרבות , ישולבו בספר : קטעי העשרה קטעים המרחיבים את הנושא העומד במוקד הפרק או הסעיף . לדוגמה בתחום הגלובליזציה ישנו חקר מקרה על האיחוד האירופי שהוא אחד המובילים את התליכים

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר